Brev:
Alsidig kost
3. november 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Alsidig kost
Hej Helen.
Tak for dine gode svar ang. mine dreng. Det er dejligt at få lidt ro på, når man læser dine tanker og det har begge gange vist sig, at det egentlig ikke er så store problemer som jeg gør det til ;)
Jeg skriver igen ang. Julius på 2 år.
Julius ligger vægtmæssigt i den nederste ende af WHO's vægt og længdekurver. Han vejer 10,8 kilo og er 87 cm. Han var meget lille ved fødslen (2460) og kom til verden ved akut kejsersnit efter igangsættelse pga svangerskabsforgiftning. Han har dog altid været en meget frisk og aktiv dreng med en god appetit :)
Julius er i en periode nu, hvor han er kræsen herhjemme. Han siger "ad" og Puh bad" til næsten alt det jeg laver til ham. Han spiser gerne 2 store portioner havregryn med sødmælk til morgenmad + brød med smør og spiser godt i vuggestuen. Han får eftermiddagsmad i vuggeren og sen eftermiddagsmad herhjemme. Jeg giver ham gerne et æble, en banan eller en pære + et stykke brød eller revne gulerødder + brød og et glas sødmælk.
Vi holder os helt fra sukker og andet sødt i hverdagen, da vi mener det er dårligt for hans appetit. Vi har bevaret sødmælken herhjemme, da vi mener det er godt med lidt ekstra fedt i hans kost :)
Aftensmaden går ikke så godt. Han rør det ikke med mindre det er ren pasta eller rene ris uden noget til. Har svært ved at få grøntsager i ham.
Julius kan heller ikke tåle fisk. Lige siden første gang jeg tilbød ham det, har han reageret ved at kaste det hele op efter 3-4 timer. Det er alle typer fisk, undtaget dåsetun han reagerer sådan på. Det er som om han slet ikke fordøjer det. Det der kommer op ligner stadigvæk det han puttede i munden og han er helt frisk når han er færdig med at kaste det op.
Jeg kunne så godt tænke mig, at vide hvordan jeg får en mere alsidig kost i ham på en hyggelig måde (Jeg vil gerne bevare hans madglæde) med noget der både indeholde de gode grøntsager og noget der kan erstatte det gode fra fisk...
Hverken lægen eller sundhedsplejersken kan fortælle os hvad der gør han kaster fisk op. Det er efter deres mening IKKE en allergisk reaktion... men hvad kan det så være???
Jeg er bekymret for Julius' vækst selvom jeg har fået at vide af lægen, at der ikke er noget galt med at være så lille. Jeg vil bare gerne have, at han får alt det han har behov for for at udvikle sig og være frisk. Han bruger en hulens masse energi og er super aktiv...
Har du nogle gode ideer til en perfekt madplan for ham?
Med venlig hilsen
Heidi