Svar: Stadig ingen søvn om natten
2. november 2010
Alder:
6 mdr.
Kære totalt udmattet mor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt. Det lyder som om at I har været igennem et længere forløb, hvor flere ting har været forsøgt uden større held. I har været indlagt, jeres dreng er set af flere sundhedspersonaler og holdningen har og er generelt - at det vokser han fra, det ændrer sig med tiden ...
Det er ganske givet rigtigt, at tiden arbejder for jer og det er naturligvis en trøst, at der er lys forude ... Men stadig er det naturligt hårdt ikke at få sin nattesøvn.
Du fortæller at jeres læge har sagt, at jeres drengs søvnproblemer om natten kan hænge sammen med hans søvnrytme om dagen - det er jeg enig i, det tænker jeg faktisk også. Det der er problemet her er, at det jo om dagen lige nu fungerer og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer godt - man ved hvad man har, ikke hvad man får ... Derfor er jeg enig med dig i, at det kan være lidt farligt, at vække ham af hans dagslure, fordi han jo om dagen endelig er begyndt at sove godt.
Du skal derfor overveje om du vil se tiden lidt an og håbe at tingene ændrer sig hen af vejen, eller om du vil forsøge f.eks. at afkorte din drengs formiddagslur, så han begynder at sove en tidligere middagslur og dermed ikke længere sover helt til kl. 16-17 ... eller alternativt begynder at sove 2 lure dagligt + en powernap sidst på eftermiddagen for så at gå senere i seng ...
Biologisk er han 6½ måneder gammel, men korrigeret kun 5½ måned og de fleste børn vil i denne alder vil netop ofte gå fra at sove 3 lure dagligt til kun 2 lure dagligt. Man kunne godt have en formodning om at din dreng lige nu ville trives med en rytme med 3 lure om dagen - men igen, i løbet af de næste uger, vil han sandsynligvis skulle gå over til kun 2 lure igen ... så der er mange tanker, frem og tilbage og det er ikke til at sige, hvad der vil fungere bedst for jer. Det er du nødt til at forsøge dig lidt frem med ...
Det kan virke lidt omsonst at arbejde på en 3 lurs rytme, for så at ændre det igen, næsten med det samme den er indført. Derfor vil mit forslag til en dagsrytme, lavet ud fra dine angivne tider, se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Øllebrød eller havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske 1-1½ time.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30. Sover her dagens længste lur og må gerne sove 2-2½ time, hvis han kan det.
Eftermiddag 16.30: Flaske, må her også gerne tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød og fisk i mosen, suppleres igen med lidt brød, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder så måske at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se ligner tiderne meget de tidspunkter I normalt har, der går nu lidt længere tid imellem at din dreng vågner af en lur og puttes til næste lur. Han må forventes at kunne være vågen i mere end 2 timer af gangen nu, med den alder han har ... Samtidig skal han naturligt puttes, når han er parat, men når han ofte græder ½ time før han falder i søvn, så synes jeg du skal prøve at putte ham ½ time senere.
Det er fornuftigt nok at bibeholde en rytme med 2 lure dagligt, og her kunne du så overveje at vække ham fra formiddagsluren, så han sover middagslur lidt tidligere og dermed også får en naturligt påvirket rytme aften og nat. Det er en overvejelse, noget du kan forsøge.
Hvis du fornemmer at han vil kunne sove bedre, hvis du sover sammen med ham om natten, så synes jeg du skal gøre det. Han kan godt have behov for ekstra tryghed, nærhed og fysisk kontakt og der er absolut intet i vejen for at give ham dette. Så hvis det kan virker, er det fint - netop fordi det også kan gøre, at han ikke når at blive helt så ked af det og dermed utrøstelig, måske kan I nå at tage det i opløbet, hvis I sover sammen ....
Du skal naturligvis også overveje, hvor tynd en tråd du/I selv hænger i. Da jeres dreng får flaske, er det jo muligt for andre at passe ham ... Måske har i brug for at en bedsteforældre tager over en nat, så I kan få sovet og få samlet lidt kræfter ...?
Jeg håber mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske