Svar: Svær at putte til natten - 11 mdr.
4. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Der er især to ting som springer mig i øjnene, når jeg læser dit brev, to udfordringer I har.
Det ene er at jeres datter falder i søvn i jeres favn, I har et ritual hvor hun sidder i jeres favn, rullet godt ind i dynen, får flaske og falder i søvn - og derefter rulles ud af dynen og flyttes. Det skal ændres.
Det andet er, at hun sover powernap sen eftermiddag kl. 16.30 og al søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt 'æde' af nattesøvnen og derfor vil hun naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen, når hun sover så sent på dagen. Med den alder hun har nu, bør hun sove to lure dagligt og jeg vil sende jer en plan, der viser hvordan og som samtidig tager hensyn til hendes behov for hyppige måltider :)
Med hensyn til at lære at sove i sin seng, eller falde i søvn og overgive sig til søvnen i sengen, så er det vigtigt at jeres datter puttes i sengen, når hun skal sove. I kan stadig putte hende i dynen, så hun føler som omsluttet, - skift evt. til en juniordyne, som omslutter hende bedre, det er okay nu hvor hun er knap 1 år gammel. Sørg for at hendes hovedgærde er en smule eleveret, læg evt. en lille pude eller tæppe ind under madrassen i hovedenden og giv hende så flasken i sengen så hun får sin flaske som hun plejer.
Sæt jer hos hende, lad hende mærke at I er der, syng for hende, læs evt. en lille bog eller lignende, - hvad I nu føler kan berolige og betrygge hende.
Samtidig med dette er det så vigtigt at hun er træt nok og parat til at sove, når hun puttes og lige nu tager hun en powernap så sent på dagen, at hun naturligt ikke kan sove kl. 20, når hun samtidig også har powernappet i jeres favn inden putning. På en måde ligger der jo to powernaps - både kl. 16.30 og igen kl 20 og derfor protesterer hun højlydt, når I flytter hende og vil have hende til at sove videre.
En plan for dagen, lavet ud fra jeres angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 6.30-7: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Morgen/tidlig formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. ca 9.30, prøv at trække tiden lidt, så hun ikke sover for tidligt, fordi det også har betydning for hendes middagslur :)
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Suppleres evt. med en kop mælk og puttes til middagslur ca kl. 13 - igen ikke sove for tidligt på dagen, netop for at hun kan sove et længere stræk her og holde sig vågen indtil sengetid.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, mysli eller lignende, vand af kop.
Powernappen forsøges sprunget over her
Aften 17.30-18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slag. Mad med udgangspunkt i jeres mad, helt almindelige børnevenlige retter. Vand eller mælk af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19-19.30
Sen aften 24: Flaske (fordi hun har brug for ekstra mælk/næring på grund af sin sygdom) og sover herefter de ca 6 timer til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre på vej og giver jer en idé om hvordan både en dag og putning kan skrues sammen :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske