Svar: Vågner med et skrig!
12. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Elias Mor
Elias vågner sandsynligvis med gråd og skrig, fordi han vågner direkte fra den dybe søvn. Det gør nogle børn fra de er helt små, andre børn kan gøre det i perioder og netop lige nu, hvor Elias udvikler sig rigtig meget, begynder at kravle, separere sig mere og mere fra jer og udvikler sin selvstændighed, ja så vil man nogle gange opleve at barnet vågner og græder ulykkeligt om natten.
I skal prøve at skelne lidt imellem, hvorvidt han reelt er vågen eller stadig sover. Hvis han stadig sover (og sådan læser jeg faktisk jeres brev) så er det umiddelbart en god idé at få ham videre i søvnen og ikke forsøge at vække ham. Prøv om I evt. kan give ham en flaske i søvne og på den måde få ham lullet videre ind i søvnen og sove videre, uden at tage ham op og uden at rumstere for meget. Og finder I det så nødvendigt at vække ham, fordi han simpelthen er for ked af det og for frustreret, så må I gøre det og derefter få ham beroliget, kærtegnet og atter betrygget nok til at sove videre.
I skal være opmærksom på at hvis I vækker ham, så kan han jo blive forskrækket, fordi han ikke forstår, hvad der sker og hvorfor I pludselig er der, står hos ham begge to - han har ingen erindring om hvad der er sket eller hvordan han har grædt og derfor kan det at blive vækket faktisk nogle gange godt gøre at han bliver endnu mere ked af det og ulykkelig ...
Så I må prøve at opveje fordele og ulemper og gøre det, som I umiddelbart fornemmer, vil hjælpe ham bedst :)
Det er som regel en periode, det ses ofte især i 8-10 måneders alderen fordi han der motorisk og mentalt udvikler sig meget og så kan der falde ro på igen :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske