Svar: Søvnkaos - 6 mdr.
12. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og din fine opsummering af hele jeres forløb :)
Som jeg læse dit brev, så er du nu stoppet fuldstændig med amning og giver nu 2 flasker dagligt - hvis det er korrekt, så får jeres datter alt for lidt mælk ...
Hun skal have 6 flasker dagligt ved siden af sine 3 måltider skemad og derudover skal hun have vand af kop. Det handler ikke kun om at hun skal have MME, men også om at dække hendes væskebehov. Du fortæller at hun nu vejer 8½ kg og det betyder udregnet at hun som minimum gerne skulle drikke 850ml dagligt og meget gerne op til 1275ml - lige nu får hun faktisk kun 400ml + lidt vand af kop - altså under halvdelen af hvad hun reelt har behov for :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget. Sover her en lang lur, gerne 1½-2 timer - tril hende gerne med barnevognen, for at holde hende sovende og komme ind i den rytme
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes også her frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Hvis hun ikke har sovet lang middagslur har hun evt. behov for en lille lur her - men hvis hun har sovet lang middagslur, så vil den sandsynligvis kunne springes over og hun begynder at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop og suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20 - igen varierer tidspunktet efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvor sent den sidste lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne og begynder her at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis hun trives bedre med flaske kl. 20, 02 og 06 er det naturligvis også okay - men hendes gråd og uro om aftenen, kunne måske afhjælpes ved at give hende en flaske sen aften.
Så som du kan se ud af min dagsplan så tænker jeg altså at din datters uro og gråd og vægring mod at sove, hænger sammen med at hun får alt for lidt mælk og har brug for meget mere flaske ved siden af den skemad du lige nu giver hende. Det er vigtigt og bedre for hende at hun får 3/4-1 dl. grød eller mos af gangen og får flasken inden hun puttes til lur, end at du giver hende større mængder skemad og hun så ikke drikker sin mælk.
Jeg håber ovenstående tanker og plan hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske