Svar: Hvornår skal vi lære vores datter af falde i søvn selv?
12. maj 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Annette
Nogle børn vil naturligt i 13-14 måneders alderen have en periode, hvor de vægrer sig mod at skulle sove. Det handler om at de i den alder ofte begynder at gå mere omkring, de oplever mere af verden og det giver dem både en motorisk og mental uro.
De har svært ved at finde fysisk ro, når de skal sove, de har svært ved at ligge stille og derfor fysisk svært ved at skulle overgive sig til søvnen. Samtidig har de brug for at få bearbejdet alle de oplevelser, stimuli de får i løbet af dagen, de har ofte en masse tanker der kører rundt i hovedet og som de ikke kan give slip på eller forklare, og når de endelig sover, så drømmer de meget, alt hvad de oplever skal bearbejdes i drømme og derfor sover de også meget uroligt.
Der kommer ofte en periode igen omkring 18-20 måneders alderen, hvor de udvikler sig rigtig meget og her kan børn faktisk vågne op og have næsten mareridtagtige drømme, det man også kalder for natteskræk kan faktisk opleves helt ned i 1½ års alderen.
Så at arbejde på nye putteritualer, vil ofte når man skal se på det i forhold til barnets udvikling, ligge passende når barnet er 15-16 måneder gammelt. Fordi der her ofte er lidt mere ro på ...
Der er dog aldrig nogen garanti for at det hele ikke ødelægges af sygdom eller at det barn man har bare ikke 'passer ind i gennemsnittet' og derfor er det vigtigt at ændre putterutiner, når man selv føler at tiden er parat til det.
Du skriver at det lige nu tager mellem 10 minutter til 2 timer at få hende til at sove - og jeg tænker at 10 minutter lyder super flot - 2 timer, lyder derimod som om at noget går galt. Enten at hun puttes for tidligt, at hun sover for meget om dagen, at hun er utryg, bange, ked af det eller andet - børn skal falde trygt til ro, det er ikke meningen at de skal græde sig i søvn, så du skal virkelig overveje, hvordan du putter hende og vælge en metode, hvor hun tydeligt er tryg og roligt kan overgive sig til søvnen.
Så hvis I bruger 2 timer på at få hende til at sove til natten nu, så kan det godt være nødvendigt at ændre på putteritualet allerede nu og ikke vente til hun er 2 måneder ældre ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - læs i øvrigt min bog "sådan får du dit barn til at sove" - i den står også beskrevet, hvordan de lidt større børn kan forventes at sove :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske