Svar: Konflikter når far rejser
12. maj 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Ane Louise
Tak for dit brev, velkommen tilbage og tillykke med at du venter dig igen :)
Det er en svær alder Sander lige nu gennemgår og det er, som du skriver, naturligt at han savner sin far - det gør du jo også selv, så I synes nok begge at det er lidt svært i de uger, hvor far er væk ...
Der er dog nok flere ting som spiller ind og umiddelbart tror jeg ikke kun det handler om at I to er alene, det handler også om den alder og udvikling Sander går igennem og så handler det sandsynligvis også om at du er gravid og at overskuddet naturligt ikke er så stort.
Der er ingen tvivl om at Sander godt mærker den forandring der sker med dig. Din mave er forholdsvis stor nu i 24 uge, der er ikke plads til ham på skødet som før, han kan ikke helt putte som tidligere, når han sidder hos dig. Han bliver heller ikke løftet op og båret rundt på som du gjorde før, du løber ikke så hurtigt efter ham, du kræver måske lidt mere selvstændighed, fordi du naturligt ikke kan det samme, som når du ikke er gravid. Samtidig er du så også mere træt, overskuddet er ikke som tidligere og så når far rejser, så får det bare bægeret til at flyde helt over ... og især fordi han jo samtidig også nu har en naturlig grænsesøgende alder.
Sander kan naturligvis godt mærke at overskuddet ikke er det samme, når far ikke er der og du står alene med det hele og det gør måske at han prøver ekstra grænser her. Du forsøger at være lidt ekstra blød og god omkring ham i håb om at det hele så måske glider lidt lettere - og det gør det måske også nogle gange - det kan være helt fint at der gælder lidt andre regler, når far er ude at rejse - men som udgangspunkt har han naturligvis brug for en hverdag der ligner den normalt hverdag så meget som muligt.
Han har brug for at komme i daginstitution hver dag, så han får leget, brugt sig selv motorisk og mentalt, han skal stimuleres og have sin hverdag der - og når du så henter ham og I skal være sammen, så skal du også være sammen med ham. Prioritere at I gør ting sammen. Nogle ting på hans præmisser og nogle ting på dine præmisser.
Sørg for at inddrage ham i de praktiske gøremål som nødvendigvis skal laves af dig, fordi du lige nu er alene. Han kan sagtens være med til at lave mad, dække bord, gå rundt med en støveklud og ordne vasketøj. Og du må forsøge at kombinere ting i hverdagen med at I er sammen, så han stadig føler at du ser ham og gerne vil ham.
Har I mulighed for at have kontakt med far, når han er væk? Det ville være rigtig dejligt, hvis I f.eks. via Skype kunne se og hilse på far - på den måde ville Sander jo også fornemme at far stadig er der og kommer tilbage igen og det vil måske give ham en ro, som vil smitte af på hele situationen.
Far kunne også lave små historier i en bog, små hilsener, så kunne I som rutine læse en hilsen fra far hver dag og gøre det til en særlig hyggelig situation for jer begge.
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske