Svar: Mælk og mellemmåltider
12. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Nina
Det lyder som en voldsom oplevelse, at jeres datter bliver indlagt med dehydrering ... det er godt at hun nu har det bedre og har taget på igen :)
Jeg synes umiddelbart at planen for dagen ser meget fin ud. Det er rigtigt at din datter stille og roligt kan få 4 amninger/flasker i stedet for 5, men lige nu har hun måske behov for den ekstra og det er okay. Hendes indtag af anden mad er jo fint, hun spiser mere end tidligere, spiser ca. 1 dl. grød eller mos af gangen og lyder til at være super dygtig til at spise hapsere - både rugbrødshapsere og hapsere af en havregrynsbolle - det er meget meget fint i forhold til hendes alder :)
Det ser også ud som om at hun spiser varieret, hun får brød, gryn, grøntsager af forskellig slags, kød og fisk - det eneste hun ikke rigtig får noget af er frugt og her skriver du at hun ikke tåler det, kaster op og får udslæt ... frugt er jo en kilde til især forskellige vitaminer og frugt er vigtigt i kosten.
Du skriver ikke hvad typer frugt du har forsøgt med, men nogle gange vil de der ikke tåler frisk frugt godt kunne tåle f.eks. frugtmos eller frugtgrød og modsat. Nogle reagerer også med udslæt omkring munden, når de spiser frugt og det skyldes syren i frugterne og har ikke noget med allergi eller overfølsomhed at gøre. Og nogle tåler f.eks. bær, så du kunne også prøve at give hende forskellige bær som mellemmåltid ...
Gå stille og roligt frem med frugten, prøve med en ting af gangen og se hvad der sker og hvordan hun reagerer, så du ikke udelukker evt. frugt fra hendes kost, hvis der er noget hun faktisk godt tåler :) Det er meget sjældent at man slet ikke tåler noget.
Også lidt juice kunne være en mulighed at få givet hende frugt på, evt. fortyndet med lidt vand, så hun ikke får det meget koncentreret ...
A38 kan godt være lidt surt og især hvis du ikke kan komme frugtmos på som topping ... Du kunne derfor prøve med lidt sødmælksyoghurt med frugt - men vær opmærksom på at komælk ikke anbefales i større mængder før 9 måneders alderen, så hun bør ikke få for meget af det.
Hjemmebagte boller er en rigtig god idé og du kan godt komme gulerødder, spinat eller lignende i bollerne, så hun på den måde får lidt ekstra grønt ind der.
Det bliver lidt lettere i takt med at hun bliver ældre, lærer at tygge bedre og tåler lidt flere ting. Så tiden arbejder også for jer og som sagt, synes jeg at din plan ser meget fin ud :) Forskellige former for brød, grød, surmælksprodukt, frugt, bær og grønt, vil normalt være det man giver som mellemmåltid i stedet for at amme.
Med hensyn til vand af kop, så kræver det øvelse og det er vigtigt at du bliver ved. Et snapseglas kan være en god idé fordi det i størrelsen passer bedre til hendes mund end en babykop. Ellers kan du også bruge en tudkop af den gammeldags type, hvor vandet løber ud, når koppen tippes.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske