Svar: Gråd ved aftenputning
12. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og velkommen til :)
Nogle børn vil græde lidt, når de skal overgive sig til søvnen, man siger at de har brug for på den måde at komme af med lidt 'overskudsenergi' og derefter falder de så i søvn og sover godt og roligt. Der er her tale om en lidt overtræt gråd, som varer et par minutter - og det kan godt være det I har oplevet med jeres datter, du skriver at hun altid er begyndt at græde lidt, når hun har været træt og skulle sove.
At hun græder ½-1 time nu, synes jeg er for meget og det handler sandsynligvis om at hun et eller andet sted er lidt for vågen når I putter hende. Derudover så har det også betydning at situationen skifter, at hele situationen afbrydes efter amning ...
I nogle familier, fungerer det at adskille amning og putning, så barnet f.eks. ammes i stuen, evt. bliver skiftet, får putteklud og puttes i sin egen seng. Men i mange familier fungerer dette ikke og det handler ofte om, at barnet naturligt har svært ved adskillelse.
Det at komme i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er meget svært for små børn. Det er svært for de mindste børn, som naturligt har brug for fysisk kontakt, hud mod hud kontakt for at finde roen og kunne overgive sig. Det er også svært for barnet i otte-ti måneders alderen, der om dagen øver sig i at bevæge sig rent fysisk væk fra forældrene (barnet begynder at kravle), og det er rigtig svært for barnet i tumlingealderen, som kan blive direkte bange, hvis man beder ham eller hende om at gå i seng eller lægge sig alene på et værelse.
Når putterutinerne foregår i det værelse, hvor barnet forventes at sove, så vil barnet naturligt se frem til den stund, hvor man opholder sig der. Vælger man at give bryst, flaske, læse bog eller lignende i stuen, så er der en risiko for, at barnet oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. Man forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng. Man signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Nogle børn kan også i forbindelse med at de får mælk, næsten vågne lidt op igen og har naturligt derefter svært ved at falde i søvn. Her kan det være nødvendigt, at tage barnet med ind i stuen og vente på at søvntoget atter kommer forbi og så putte barnet der. Jeg er altså ikke tilhænger af at man bliver i værelset, hvis man mærker at det ikke virker, at det snarere trækker putningen i langdrag - så er det bedre at afbryde og vente til barnet atter er parat.
Min umiddelbare tanke er derfor at du for det første skal prøve at amme jeres datter i værelset, hvor I ønsker hun skal sove og så skal hun først flyttes fra din favn og ned i sengen på det tidspunkt hvor hun tydeligt er parat til at overgive sig til søvnen, men lige er vågen nok til at registrere at hun bliver lagt i sin seng.
Det lyder derfor også som om at det lige nu er lidt for tidligt at lade far tage over, hun er simpelthen nødt til at være mere putteparat, når I forsøger at flytte hende fra favn til seng ...
Når hun atter føler sig tryg og rolig ved at blive puttet og er kommet ind i en rytme, hvor hun ammes, flyttes til egen seng, kigger sig omkring og triller om på siden og lægger sig til at sove - så kan far atter komme på banen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske