Svar: Kaster op af klumper i maden
12. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Alberte er stadig kun 7 måneder gammel og de fleste børn vil først være parate til at spise små brødhapsere i 8 måneders alderen - nogen naturligvis lidt før, andre lidt senere, men det er ofte først deromkring at de begynder at kunne tygge deres mad mere rigtigt.
Nogle børn har rigtig svært ved klumper i maden og her er det, som du også forsøger rigtig godt at holde tingene adskilt, så du giver hende brødhapsere med fingrene og giver hende moset mad med ske. Det kan hjælpe hende at det hun får med fingrene netop skal tygges og det der kommer med skeen skal hun mere eller mindre bare tygge.
Når du giver hende brødhapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende i munden, så prøv at få det ind i siden af munden, så hun med det samme tygger sammen omkring det. Hvis det kommer ind foran i munden, så er risikoen for at hun fejlsynker større.
Giv hende også brødskorper, frugtbåde, agurkskiver, en kartoffelbåd, stykker af kogt blomkål og broccoli og lignende i hånden som hun selv kan sidde med, gumle på og opbløde med spyt. Det er vigtigt for at hun får en fornemmelse for, hvor langt ind i munden man kan komme maden før brækrefleksen stimuleres og det er god mundmotorisk træning at sidde med noget selv - naturligvis under opsyn.
Med den alder hun har nu, vil det være fint med 4 flasker dagligt og det er en god idé at holde mængden på dette niveau, også for at give plads og lyst til at spise mere rigtig mad. Hvis maven er fyldt op med mælk så er tendensen til at kaste op noget større, når hun så tilbydes mere fast føde...
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Fint at forsøge med små bidder af en bolle.
Puttes til formiddagslur - uden flaske
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød eller anden grød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Igen fint at forsøge med små bidder af en bolle.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Hun kan sagtens få lidt ris i sin grøntsagsmos, lidt sovs på som giver smag og som gør at maden glider lettere ned, du kan blende grøntsager, tilsætte indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), bruge lidt laks lavet i ovnen, lidt kødsovs - hvis I får det osv. Vand af kop.
De fleste almindelige retter kan sagtens laves til babymos - noget af det fuldt moset, andet lidt grovere og atter andet i stykker med mere bid ... :)
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Når du kommer kød og fisk i hendes grøntsagsmos, så kom kun lidt i til at starte med, så det giver en lille smule struktur i retten men uden at gøre det til en 'tygge-ret' og gør så mosen stille og roligt grovere ved f.eks. at mose med en gaffel. Giv sovs sammen med, da det smører og hjælper med at få maden til at glide lettere, så det ikke bliver for tørt - hvis maden er tør, er det svært at tygge.
Prøv med lidt mos fra glas og varier så også lidt med det hjemmelavede, så hun får så meget forskelligt som muligt - både smagsmæssigt, men også konsistensmæssigt.
Det er super fint med en ½ bolle med smør som hun gnaver lidt i, det skal nok komme - hun skal lige have lidt tid :) Som sagt er de fleste børn 8 måneder inden de begynder med det ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske