Svar: Sødmælk og vand
11. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Ibsmor
Sødmælk bør ikke udgøre hele barnets mælkeindtag, det er vigtigt at du stadig giver din dreng mme indtil han er 12 måneder gammel.
Det vil være rigtig fint, hvis han får 3 flasker dagligt ca. 500ml mme) og derudover kan du så bruge sødmælk i hans grød og du kan lave sovs osv. ligesom du kan give ham lidt tykmælk om eftermiddagen som mellemmåltid.
Han kan også en gang imellem få lidt sødmælk af en kop, men som udgangspunkt skal han altså stadig have mme og det er vigtigt at han ikke får for meget mælk, fordi det vil tage pladsen og lysten væk fra anden mad. Da jeg ved fra dine andre breve at din dreng skal have mindre mælk og mere skemad, så er det umiddelbart ikke nogen god idé at erstatte flaskerne med sødmælk - hos jer bør flaskerne skæres væk og mælken erstattes med mere rigtig mad. Jvf. tidligere sendt dagsplan :)
Hvis du tydeligt kan mærke at din søn reagerer på vandet fra hanen, så synes jeg du skal blive ved med at koge det drikkevand du giver ham - du kan også købe kildevand på flaske, men det er jo temmelig dyrt ... Jeg synes dog også at du skal prøve at tale med jeres læge eller sundhedsplejerske om, hvorvidt der kan være en årsag til at han får maveproblemer. Hvis I får vand fra det offentlige vandværk så burde der ikke være noget galt med vandkvaliteten... måske har læge eller sundhedsplejerske hørt om andre som har problemer - måske skal vandet undersøges ..
Indtil da er det fint at give ham kogt vand, som han tydeligt bedre kan tåle :)
Vær også opmærksom på vandtemperaturen, hvis du giver ham meget koldt vand, så kan det også være med til at "slå maven i stykker", så måske skal vandet tempereres en lille smule, så det er mere stuetemperatur end køleskabstemperatur.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske