Svar: Hvor megen mælk?
16. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Lunas mor
Det anbefales at give barnet 400ml mme dagligt indtil barnet er 12 måneder gammel, fordi barnet derigennem får dækket sit behov for jern.
Derudover kan barnet tilbydes mælk via maden, af en kop, i form af en portion yoghurt eller neutralt surmælksprodukt, sovs, ost osv. Som alt sammen er med til at give barnet ekstra kalk. Hvis din datter får ca 500ml mælk dagligt alt incl. vil hun normalt være dækket rigtig fint ind med mælk.
En dagsplan vil normalt se således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med mælk (sødmælk eller mme), vand eller sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg kogte grøntsager, kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (kød eller fisk), rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg eller lignende, vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan, lidt mysli (uden chokolade og honning) eller lignende, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - der skal være mad i stykker og moset mad. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød lavet med mælk
Puttes til natten med en flaske
Sen aften eller meget tidlig morges gives endnu en flaske.
Som du kan se af denne plan dækkes mælkebehovet via to flasker dagligt og via den mælk der indgår i maden, af en kop, via ost. sovs osv.
Jeg ved at du tidligere har skrevet om at din datter måske ikke tåler mælk, hvis det er tilfældet, må du naturligvis lave og give hende mme, som hun tåler og helt undvære komælk. Stadig vil 500ml samlet være hendes behov.
Når hun bliver 12 måneder vil hun være dækket, hvis hun får mellem 350-500ml mælk/mme dagligt.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske