Svar: Hvor meget mad og mælk skal min søn have?
6. juni 2003
Alder:
4 mdr.
Hejsa Lise
Der er stor forskel på, hvor meget børn spiser og det lyder som om du har en dreng med en god appetit,- han er jo trods alt kun fire måneder.
Du skal selvfølgelig give ham den mængde, han har lyst til at spise. Hvis han åbner munden, læner sig frem og på den måde viser lyst til mere mad, så skal han have det. Som du skriver har han jo heller ikke maveproblemer og han er jo også en stor dreng.
Husk en skefuld fedtstof i grøden.
Med hensyn til modermælkserstatning, så synes det lyder fint og han må gerne få op til en liter. Fra 9 mdr.´s alderen anbefaler man, at mængden af mælkeprodukter ikke overstiger 3/4 liter om dagen. Det er en samlet mængde, altså både mælk, yoghurt osv. Fra 1 års alderen nedsættes mængden til 1/2 liter om dagen.
Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske