Svar: Ligge ned og få flaske - 2 mdr.
4. juni 2003
Alder:
2 mdr.
Hej Anja
Når du giver din dreng flaske bør du sidde med ham, som når man ammer. Han må ikke ligge med flasken selv og det er rigtigt, at det ikke er hensigtsmæssigt, hvis han ligger for meget ned, da trykket i ørerne ændrer sig.
Det har på et tidspunkt været fremme at mælk kunne være direkte årsag til mellemørebetændelse. Der er dog ingen dokumenterede undersøgelser, der viser dette.
Mellemørebetændelse kommer ofte i forbindelse med at barnet er forkølet, hvor slimhinden i næse og svælg er hævet. Her er det igen vigtigt, at barnet sidder op, fremfor at ligge ned. Man kan også med fordel hæve hovedgærdet på barnet seng.
Mellemørebetændelse kan skyldes både en virus, som forkølelse, og der virker antibiotika ikke; men det kan også skyldes en bakteriel infektion, f.eks. hvis barnet har infektion i svælget eller halsen.
Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske