Svar: Kan min datter tage for meget på?
4. juni 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Kristine
Tillykke med den dejlige pige.
For at svare på det sidste først: Nej hun er ikke i risiko for at blive overvægtig senere i livet. Små børn bør være tykke og have "elastikker" på arme og ben.
Det er rigtigt, at din datter har taget meget på men det er helt i orden. Måske har du en ekstra fed mælk.
Så længe at hun bliver ammet fuldt, skal du ikke begynde hverken at skære ned på mængden eller give hende noget andet.
På et tidspunkt vil hun ikke længere tage så meget på og det er så i orden, så længe hun følger sin vækstkurve. Det er normalt at nogen børn tager meget på i starten, for så ikke at øge vægten så meget, når de begynder at bevæge sig mere rundt.
Held og lykke fremover
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske