Svar: Afvænning af mad om natten
4. juni 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Så længe din dreng er under 6 mdr. har han behov for et måltid i løbet af natten. Det behøver dog ikke at ligge kl. 03, hvis det er der, du er allermest træt.
Jeg vil foreslå dig, at du giver ham mad ved midnatstid, eller på det tidspunkt, hvor du selv går i seng. Børn kan næsten spise i søvne. Forhåbentlig kan han så sove til 5-6 tiden om morgenen.
Det gør ikke noget at han sover 6 timer om natten, det kan I begge have brug for, men hvis han sover et langt stræk om natten, så skal du være opmærksom på at give ham lidt hyppigere måltider i løbet af dagen, så han ikke kommer i underskud.
Når han er 6 mdr. gammel kan du evt. begynde at tilbyde ham lidt vand om natten, hvis han vågner og er sulten eller tørstig. I den alder har han ikke længere et behov for et decideret måltid om natten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske