Svar: Madlavning med MME
28. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Hjemmelavet grød og mos, kan holde sig et døgn i køleskabet og det kan ikke holde sig længere tid selvom det er lavet med mme.
Det er praktisk at bruge mme på brik fordi du bare kan hælde det i til konsistensen er passende. Du kan dog også sagtens bruge mme-pulver og her kan du gøre to ting:
1. Du kan enten blande pulver og vand og have det stående i en flaske eller kande med tætsluttende låg i køleskabet og så bruge det som du har brugt mme på brik. Blandingen kan holde sig et døgn.
2. Du kan også koge f.eks. rismel og vand i en gryde og så tilsætte den mængde pulver der passer til den mængde vand du har brugt og lade det hele blive rørt sammen.
Det vil sige, at hvis du bruger 1½-2 dl. vand til at koge grødmelen eller grødflagerne op med, så kan du tilsætte den mængde modermælkserstatningspulver, som du normalt skal brug for at lave 150-200ml mælk (svarende til de 1½-2 dl. vand) alt efter produkt er det forskelligt, hvor mange skeer man skal bruge, det står på pakken.
Når man laver grød udelukkende på mme, så behøver man normalt ikke også tilsætte ekstra fedtstof. Selvom der sker et tab af vitaminer, når grøden koges med modermælkserstatning, så betyder det ikke noget i forhold til indholdet af vitaminer i barnets mad i øvrigt.
Det kan anbefales at bruge mme type 2, da de fleste af disse produkter efter sigende skulle være lettere at opløse og derfor mere praktiske at bruge i madlavningen. Samtidig er indholdet af bla. jern ofte højere i type 2 erstatninger og skulle der ske et tab af jern, så er barnet således lidt bedre dækket ind.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske