Svar: Svært ved at falde i søvn - 20 mdr.
27. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Forældre
Jeres dreng har lige nu en alder, hvor børn naturligt ofte begynder at protestere over at skulle sove og hvor de ofte også vågner om natten med gråd fordi de har drømt. Nogle børn sætter sig ligefrem op og skriger, om natten. De har ofte brug for fysisk kontakt og nærhed for at sove. De virker ofte generelt lidt mere pylrede, de småklynker i søvne, vil gerne være på arm, klynger sig til de voksnes ben, virker måske lidt mere morsyge end tidligere og har ikke helt samme mod på omverdenden som de tidligere har haft.
Det handler om at de rent fysisk er igang med at bruge sig selv meget mere end tidligere. De går, begynder at løbe, klatrer op og stille og roligt åbner verden sig for dem. De oplever verden stor og får en bevidsthed om at noget kan være farligt - de får således lidt mere farefornemmelse end de tidligere har haft. Det er således helt naturligt for deres udvikling og en fase de skal igennem.
Jeres dreng har gode sovevaner med sig, der er meget godt at bygge på, så derfor er det vigtigt at I ikke går i panik, men holder fast ved at det er en fase, som I skal igennem.
Jeres dreng oplever flere farer fordi han nu begynder at løbe rundt, klatre op osv. Han falder og slår sig, han kravler op og finder ud af at der er lang ned og at han ikke selv kan komme ned. Han oplever også mere modstand end tidligere, I siger oftere nej til ham i løbet af dagen, han hindres i både fra jer og fra andre børn og voksne. I siger f.eks. mere "nej!" i løbet af dagen ned I tidligere har gjort, I holder fast ham fordi han ikke må løbe ud på vejen, I siger AV! og fjerner hans hånd, når han forsøger at røre et stearinlys osv.
Børnene i vuggestuen giver også mere modstand, de tager legetøjet fra ham, de skubber til ham, nogle børn bider endda i denne alder. Alt sammen påvirker det ham og lærer ham at verden er stor, verden er farlig, det er ikke bare sjov og ballade ...
Det er en rigtig god idé at have et putteritual, hvor I sidder hos ham, når han skal sove. Ikke noget der trækker unødigt langt ud, men hvor han oplever at få jeres kontakt og nærhed og at tiden bruges på ham.
Det er en god idé at læse en historie eller at sidde og tale lidt med ham om dagen der er gået, hvad han har oplever, hvad der er sket. Når I læser en bog, så er det et krav at han lægger sig ned, ligger stille osv. I skal nok vise ham billederne osv. men han skal lægge sig ned. I må altså godt markere på en sød måde, at det er det I vil have ham til "læg dig ned skat, mor sidder lige her", så han på den måde forstår at det er sengetid nu.
Børn i jeres drengs alder har ofte en masse tankemylder og er stadig ikke i stand til at sætte ord på særlig meget af det. Hjælp ham derfor med at få bearbejdet nogle af dagens oplevelser ved at tale det igennem. Hvis det hele kører rundt i hans lille hoved, så kan han ikke sove. Det kender I også fra jer selv, når hovedet er fyldt med tanker, så kan vi ikke slappe af, så kan vi ikke falde i søvn.
Jeg tænker derfor at I måske skal forsøge verbalt at tale lidt om alt og ingenting ... hjælpe ham med at få bearbejdet alle de tanker der myldrer rundt inde i hans lille hjerne. Hjælp ham med at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad han har oplevet.
"I dag da vi stod op, fik du morgenmad ... så kørte vi i dagpleje... og så legede du med ... det var så sjovt ... så faldt du og slog dit knæ - AV!...." osv. Sæt ord på tingene, både de sjove og det mindre sjove, så han får lidt af oplevelserne bearbejdet.
Og så skal I naturligvis overveje om I skal blive hos ham eller om det er bedre at gå frem og tilbage som I har praktiseret før. I skal medtænke om han lige nu er inde i en periode, hvor det er lidt utrygt at I går - så skal I naturligvis blive og holde lidt i hånden og sidde der. Men hvis han opfatter jeres tilstedeværelse som underholdning og sjov, så er det bedre at gå.
Det er meget fint at være i nærheden, så han kan høre at I er der, fornemme at I pusler rundt og så I kan betrygge ham på afstand "Jeg er lige her, læg du dig bare til at sove".
Det kan være en god idé at lave noget praktisk og sørge for at han kan se jer. Det kan være at stryge tøj eller lægge vasketøj sammen. Nogle stille og monotone ting, som gør at jeres dreng kan se, at I rent faktisk laver noget, I sidder ikke bare og venter på at han sover. Og også så han kan se at det der foregår når han skal sove, faktisk er ret kedeligt.
Det kan altså være helt fint at I bruger et par aftener på at blive i rummet, men stadig lave noget praktisk og når han så har fundet ud af at sengetid ikke er lig underholdning, så kan I begynde at gå lidt frem og tilbage og må I så se hvordan han reagerer.
Lige nu er det altså umiddelbart et spørgsmål om at gøre ham tryg, dernæst et spørgsmål om at vise ham at det er nu han skal sove, det er ikke tid til leg og underholdning.
Tilsidst vil jeg lige nævne, at det kan være en rigtig god idé at I putter ham senere end I ville gøre normalt. Man kan meget hurtigt komme ind i en rutine, hvor han pludselig forbinder sin putning med at skulle tumle rundt og lave sjov i sengen en time før han sover. For at få brudt dette mønster, så kan det være en rigtig god idé at putte ham så sent, at han alt andet lige må falde i søvn i løbet af 15 minutter. Stille og roligt i takt med at han lærer sig dette igen, så putter I ham tidligere og tidligere, holder fast i at han ikke indhenter det forsømte om dagen, men så han netop i nogle dage får lidt søvnunderskud og derfor naturligt vil falde lettere til ro, når han igen puttes kl. 20 ...
Far kommer på banen stille og roligt. Det er helt relevant at det ikke kun er den ene forældre der putter, lad jer begge sige godnat, gå ind og give kys og kram så bliver det naturligt lettere at den anden tager over andre dage.
Rigtig meget held og lykke med ham, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske