Svar: Fladt baghoved - 5 mdr.
2. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Bjarne Simonsen
Det er godt, at I har fået jeres søn behandlet og at det har hjulpet. Hvis barnet ligger meget med hovedet til en bestemt side, kan der opstå skævhed i kraniet og også en stramning i halsmuskulaturen, som vil gøre at hovedet virker asymmetrisk. Det er fortrinvis i barnets første tre måneder, hvor kranieknoglerne er meget bløde, at der er risiko for kranieskævhed. Det betyder også, at man helst skal behandle inden for de første tre måneder, hvilket I jo også har gjort.
Da jeres søn nu er 5 måneder, kan jeg ikke garantere jer at baghovedet vil rette sig 100 pct. Det er dog vigtigt, at I stadig sørger for, at han så vidt muligt lejres med hoved på siden. Med den alder han har, vil han selv bestemme, hvordan han vil ligge, men I må forsøge, når han så er faldet i søvn, at dreje hans hoved, så han ligger mere på siden. Det er også meget vigtigt, at han ligger på maven så meget som muligt, når han er vågen. Gør det til en vane, at I hver gang I lægger ham fra jer, f.eks på et tæppe på gulvet, lægger ham på maven og ikke på ryggen. Det kan godt være, at han godt kan lide at ligge på ryggen og kigge op, men det er altså bedre for ham at ligge på maven, løfte hovedet og træne øjet i at dreje. Det er også fra maveliggende stilling at man lærer at krybe, kravle og sidde.
Når han bliver lidt ældre (6-9 mdr.), vil han i rygliggende stilling begynde at kunne få fat i sine fødder, hvorved han af sig selv vil trille om på siden.
Vær opmærksom på, at han så vidt muligt ikke er placeret for længe i f.eks en skråstol eller autostol. Han bør også sove på et fladt underlag. Ikke et hårdt underlag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske