Svar: Mad - gider ikke grøntsagsmos
25. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tania
Det lyder som om at din dreng har lidt hang til det søde og derfor vil jeg foreslå dig at du forsøger at lave grøntsagsmos af de lidt sødere grøntsager.
Du kan købe specielle "sweat potatoes", du kan bruge ærter, majs og gulerod - men det vil også være en idé at bruge f.eks. græskar eller pastinak, som ofte får en sødere smag, når det koges. Nogle børn får kvalme af kartoffelmos og det kan her være en fordel at du prøver at lave mos uden kartoffel. Giv også gerne rodfrugtsmos, som smager af noget :)
Derudover kan det hjælpe at komme lidt sovs på grøntsagsmosen. Det kan bare være smørsovs eller du kan give lidt af den sovs I andre måske spiser - f.eks. lidt tomatsovs / tynd kødsovs / mild karrysovs ...
Det kan også være en god idé at bruge grøden som han er glad for som basis. Det kan være f.eks. risgrød eller boghvedegrød hvor på du så kommer lidt grøntsagsmos som topping. Stille og roligt kan du så lade grøntsagsmosen udgøre en større del og grøden en mindre del :)
Det kan også være en idé at købe grøntsagsmos på glas, selvom man gerne vil lave mosen selv, så synes nogle børn bare at mos fra glas smager bedre ... det kan således være en måde at komme igang på og stille og roligt kan man så introducere sine egne grøntsager ...
Med hensyn til rugbrødsbjælker, så laver du dem ved at købe et mørkt helt rugbrød uden kerner. Du skærer brødet i træstammer / humpler som passer til at sidde med i hånden og rister dem i ovnen, så de bliver hårde og sprøde i kanten og stadig er lidt bløde i midten.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske