Svar: Mad og amning - har prøvet alt!
25. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Ja, der skal ske noget hos jer nu og det første du skal gøre er at skære ned for amningerne. Din datter skal ikke længere ammes to gange mellem hver lur, for hun får alt for meget mælk og er alt for afhængig af brystet. Det påvirker både hendes indtag af mad, men spiller også ind på hendes søvn og afhængighed af mor for at kunne sove ...
Først en plan for hvordan en dag nu skal se ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Vågner og dagen starter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur og skal ikke ammes inden. Sæt hende i barnevognen, tril en tur og lad hende kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og put hende, når hun viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30. Afhænger af hvor sent hun har sovet formiddagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Kan evt. ammes her, hvis hun er meget søgende.
Powernappen begynder at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, kan også tilbydes lidt ris med lidt sovs. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsager, kartoffelbåde, brødskorper eller lignende at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig i sin egen seng
Som du kan se er der i denne plan nu skåret betydeligt ned på amningerne og der indgår nu 4 amninger i døgnet, en ekstra amning er dog også okay :) Du bør dog kun amme en gang imellem hver lur og altid starte med skemaden og så følge efter med amning inden din datter skal sove.
Næste skridt er at lære din datter at sove uden afhængighed af brystet og i første omgang skal hun lære det om formiddagen, hvor løsningen her er, at du begynder at gå med hende. Ikke putter hende, men sætter hende op for at gå en tur og først når hun er parat til at sove, lægger du hende ned. Læg mærke til tidspunktet, da det giver dig en idé om hvornår du så kan begynde at putte hende uden at du behøver gå.
Det er vigtigt at du tilbyder hende en substitut for brystet, en sutteklud, en sovebamse eller lignende som hun fast puttes med, hver gang hun skal sove. Samtidig skal du indføre små beroligende lyde, små ord som beroliger hende og så skal du kærtegne hende på en bestemt måde, som far også kan berolige hende med. Altså små ting som gør at hun ved at det er sovetid nu, små ting som gør far i stand til at tage over. Det er således ikke et spørgsmål om at fjerne alt - det er et spørgsmål om at fjerne brystet som søvnassociation og sætte noget andet i stedet, som ikke handler om at få noget i munden, men om at blive beroliget på anden og mere hensigtsmæssig vis.
Og når hun så skal spise i løbet af dagen, så skal du hjælpe hende med at holde fokus (og hun skal ikke have bryst i stedet ud fra devisen om at "hun skal jo have noget"..!) Det er vigtigt at du følger planen og tilbyder små hyppige måltider netop fordi hun, hvis hun ikke har spist særlig meget til det ene måltid, så går det ikke så lang tid før hun tilbydes igen :)
Jeg vil anbefale dig at du starter hvert måltid med at give din datter noget i hånden, som hun kan sutte på. Alt efter tidspunktet på dagen, kan du variere det du tilbyder hende. Hun kan f.eks. få blød frugt - det kunne være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende som hun kan sidde at sutte på. Hun kan også få ristede rugbrødsbjælker, agurk eller en kartoffelbåd at sidde med selv og gnaske i.
Det at starte hvert måltid med at få noget i hånden som hun kan gumle på, giver for det første en fornemmelse af hvad der nu skal ske, hun bliver opmærksom på at det er spisetid og samtidig lærer hun også at det man putter i munden kan smage forskelligt. Derudover så øver hun sig mundmotorisk og det er vigtigt i forhold til at blive parat til skemad.
Det er derfor meget vigtigt og rigtig godt at hun interesserer sig for at gumle på noget og selvom der ikke kommer meget ned i maven, så er det god træning og bestemt ikke spildt!
Det er også meget vigtigt at du tilbyder hende skemad til faste tidspunkter hver dag, I skal følge en bestemt rytme, der skal være genkendelighed i det og hun skal vide, hvad der nu skal ske ...
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Når far er hjemme, så lad ham forsøge sig og det samme gælder om natten. Lad far tage over, han kan putte, nusse, kæle med hende, berolige osv. Han kan det hele, bare ikke amme og det er super vigtigt at I nu får skruet mælkeindtaget ned!
Så rigtig meget held og lykke herfra, der er lidt at gå igang med :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske