Svar: Sovestilling og vuggedød
2. juni 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Solveig
Sundhedsstyrelsen foretog i 1993 en række undersøgelser vedrørende børns sovestillinger. Undersøgelsen viste blandt andet at risikoen for vuggedød er ca. 10 gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold til rygleje. Undersøgelserne viste også, at sideleje under søvn er forbundet med ca. dobbelt så stor risiko for vuggedød.
Efter at sundhedsstyrelsen kom med anbefalinger om rygleje faldt antallet af vuggedød drastisk. Eksempelvis var der 116 tilfælde i 1991, hvor der i 1997 kun var 16 tilfælde.
Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at man altid lægger spædbarnet til at sove på ryggen, men at barnet på grund af bløde kranieknogler, skal sove med hovedet skiftevis til højre og venstre side. Børn der har en favoritside, må man dreje hovedet på, når de sover. Derudover anbefales det at barnet så ofte som muligt lægges på maven (når det er vågent) eller bæres på armen, da dette fremmer udviklingen af barnets muskulatur og hæmmer udviklingen af skævt kranie.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at rygning i graviditeten og i nærheden af børn undgås. Undersøgelser har vist at der er en sammenhæng mellem tobaksrøg og vuggedød.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at barnet ikke sover for varmt, da forhøjet legemstemperatur øger toxinproduktionen, hvilket kan have en hæmmende effekt på åndedrætsfunktionen og dermed medføre død. Barnet må derfor heller ikke svøbes eller pakkes tæt og bør sove på et fast underlag. Barnet skal være varmt, men ikke svedigt.
Du skriver ikke hvor gammel dit barnebarn er. Hvis hun er under 5 mdr. så vil jeg anbefale at I lægger hende på ryggen. Efter 5 mdr.´s alderen er det svært at lejre de små, da de ofte selv vil trille rundt; man bør dog altid være lidt opmærksom.
Tillykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske