Brev:
Ændring af dårlige sovevaner

Hej Helen,
Vi har problemer med at få lagt vores søn og har læst så mange gode råd her inde, så nu håber vi du kan hjælpe med vores spørgsmål.
Vi har en dejlig dreng på 6½ måned, som er sund, rask og storsmilende – vores store problem er bare, at det er så uforudsigeligt, hvordan han opføre sig, når vi ligger ham. Nogle dage er han en engel og falder i søvn med det samme men lige så mange gange græder han, stritter imod og vågner hver gang han bliver lagt så det hele kan tage flere timer.
Vores spørgsmål er følgende:
- Hvordan laver vi et mere hensigtsmæssigt og behageligt putteritual for ham og os?
- Hvordan får vi ham til at sove videre om natten uden at amme og så han bliver i sin egen seng (sutten virker i 2 minutter)?
- Og kan man gøre noget for at undgå den natlige afføring, som hver nat koster 1½ times søvn og meget bøvl?
Baggrunden er følgende: De første 3 uger af hans liv kunne vi slet ikke lægge ham, da han græd, vågnede eller gylpede hver gang han blev lagt fladt ned. Dage og nætter endte med at han sov i vores arme til vi fandt ud af at svøbe ham og gå ham i søvn. Herefter kunne han lægges i sengen efter en times tid i armene. Når han blev ammet gylpede han 8-10 gange (også om natten) og børnelægen gav diagnosen refluks. Herudover græd han hver gang han skulle slå en prut og dette vækkede ham også natten igennem.
Vi har udviklet vores sovemetode ud fra den måde han var på dengang og den er nu blevet en fasttømret sovevane, som vi gerne vil ændre på en blid og hensigtsmæssig måde.
Situationen om aftenen er nu, at han spiser kl. 18, får skiftet ble og nattøj, evt. bad, bliver ammet, sunget for, svøbt og vugget i armene inden han lægges halvt sovende i sin seng. Han kan med denne metode flere gange ligges uden de store problemer om aftenen, men lige så ofte stritter han voldsomt imod, græder og spjætter hvilket gør natteputningen til et meget uforudsigeligt og hårdt ritual – især kan hans mor ...
... ikke længere holde ham i armene særlig længe ad gange.
Vi ville aller helst putte og sove sammen med ham i vores seng, da vi er gået glip af dette det første halve år, men vi mener at det nu er mest fornuftigt at skabe et putteritual, som lærer ham at sove i sin egen seng og i sidste ende falde i søvn af sig selv. Vi vil gerne væk fra svøbet og væk fra at han falder i søvn i vores arme.
Vi har forestillet os dette som et fast aften ritual:
1. Være rolig med ham et stykke tide inden han skal lægges
2. Tage ham ind på soveværelset og give ham ren ble og nattøj på
3. Synge en sang for ham
4. Lægge ham i sengen med bamse, sut og sutteklud, mens vi bliver ved ham, holder en hånd på hans bryst og taler beroligende til ham.
5. Tage ham op hvis han begynder at græde og lægge ham så snart han er rolig. Gentage dette til han er faldet i søvn – også hvis det tager 3 timer! Og bruge samme metode ved de natlige opvågninger i stedet for at amme ham.
Hans normale dagsrytme er:
• 6-7 Vågner og får bryst
• 7-7:30 Spiser grød
• 8:30 Lagt til lur og sover ca. 1.5 timer.
• 11:30 bryst
• 12:30 Frokost med grød og/eller mos
• 13:30 Lur i ca 1-1½ time
• 15:00 Bryst
• 17:00 powernap i ca. 30 min.
• 18:00 aftensmad med grød og/eller mos
• 19:00 lagt til at sove
• 22:00 Bryst og vågner herefter ca. hver anden timer og får bryst.
• 3-5 Et sted her imellem vågner han typisk pga. natlig afføring (har ellers afføring 4 gange i døgnet).
Til sidst kommer mine spørgsmål igen:
• Har du nogen kommentarer til vores nye ritualforslag og dagsrytme ud over at vi ved det bliver rigtig hårdt?
• Hvordan synes du man skal håndtere det, de dage vi har været igennem vores ritualer og han alligevel græder i sin seng?
• Kan vi gøre noget for at han ikke har afføring om natten (han havde det også da han kun fik modermælk og har således altid haft det – i starten endda flere gange om natten)?
Glæder os rigtig meget til at høre fra dig!
T&M
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.
Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...
Viden om børn:
Akupunktur
Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.
Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.
Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...
Trøske
Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.
Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







