Svar: Rød numse - 5 mdr.
2. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Kaspers mor
Det er meget almindeligt at babyer får en rød numse, det er flot at I har klaret det uden så længe. En rød numse skyldes at barnets urin og afføring irriterer huden, hvis det sidder for længe. De affaldsstoffer der er i urin og afføring kan omdannes til ammoniak, som virker ætsende på barnets hud. Nu hvor huden er rød svier det og det er derfor nødvendigt med endnu hyppigere bleskift. Det gør ondt på ham.
Du skal vaske ham med lunkent vand efter hvert bleskift, brug ekstra bløde klude til at vaske med, og dup-tørre efterfølgende. Ikke gnide. Du må gerne lade numsen lufttørre og du kan eventuelt også bruge en føntørre til at lufte med (pas på det ikke bliver for varmt).
Hvis han har afføring er det en god idé at bruge lidt intim-sæbe at vaske ham med. Prøv f.eks. den der hedder Vivag. Den kan fåes hos Matas og på apoteket.
Et gammelt husmoder råd er kogt-vands-klude. Du koger noget vand, lader det blive koldt og vrider nogle tynde bomuldsklude op i det (f.eks herre-lommetørklæder eller lignende). Kludende ligger du på balderne inde i bleen.
Du kan også købe forskellige cremer til formålet. Zinkcreme er en mulighed, du kan også købe noget der hedder inotyol salve, som virker rigtig godt, hvis huden er helt ødelagt.
Hvis han er knaldrød og har små blærer eller knopper, så har han højst sandsynligt en svampeinfektion. Dette behandler du med Brentan baby-pasta 0,25% Du skal følge brugsanvisningen på pakken. Alle de cremer jeg har nævnt, kan købes i håndkøb på apoteket.
Hvis intet af det hjælper inden for 2-3 dage, vil jeg kontakte egen læge.
Held og lykke med projekt Nej til røde numser.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske