Svar: Tale 3 sprog
21. maj 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Pia
Den sproglige udvikling varierer meget fra barn til barn og hvor nogle børn er utroligt hurtige til at lære sprog, så har andre brug for mere tid og er ofte i stedet meget hurtige motorisk ...
Det er dog helt normalt, at børn der skal forholde sig til flere sprog vil tale langsommere end andre børn. Sådan virker det i hvert fald, men faktisk kan barnet ofte ikke færre ord, barnet skelner bare ikke imellem hvorvidt det taler dansk, græsk eller engelsk - så behersker man selv alle tre sprog, så vil man ofte kunne høre at barnet har ord fra alle sprog i sit ordforråd. Lægger man alle ord sammen, så vil man således ofte få et alderssvarende ordforråd, men kigger man kun på, hvad barnet kan på et sprog - ja så virker det som om at barnet kan mindre end gennemsnittet :o) Forstår du hvad jeg mener?
Det er generelt vigtigt at man taler sit modermål med sit barn, for jeres vedkommende betyder det at du taler dansk med din dreng og far taler græsk. Barnet lærer sprogene når der tales med det. Det sprog man vælger skal være det sprog, som falder en mest naturligt. Altså det sprog, som man ikke skal spekulere over, når man bruger det, det sprog man synger børnesange på osv.
Hvad sprog taler I forældre sammen? Hvis I taler engelsk til hinanden, vil jeres dreng naturligt vokse op med engelsk som familiesproget, men vil fortsat også bruge græsk til far og dansk til mor. Sproget betyder meget for at jeres dreng føler sig tryg og man skal være meget opmærksom på hvor meget man skifter. Hvis du f.eks. skifter imellem dansk og engelsk, når du taler med ham, så kan han godt føle sig utryg og det kan gøre ham usikker på hvordan han skal tale, hvorimod, hvis du altid taler dit sprog med ham og far taler sit sprog, så giver det lidt mere sikkerhed og måske mod til at tale ... og han vil naturligt få to modersmål.
Men det er svært, især når der er tre sprog at forholde sig til og det lyder som om at din dreng er godt på vej. Der er absolut ikke noget unormalt i din drengs ord og sproglige udvikling.
Omkring 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Du skriver at din dreng netop siger mor og også siger far - Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo, ligesom far naturligvis kan være papa, hvis det er det ord man bruger i stedet for far. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Et 3 årigt barn vil gennemsnitligt være i stand til at sætte 4-6 ord sammen i en sætning - igen er der store individuelle forskelle, hvor nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej og har fået lidt ro omkring din drengs sproglige udvikling :o)
Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske