Brev:
Tale 3 sprog
21. maj 2009
Alder:
16 mdr.
Tale 3 sprog
Hej Helen,
Vi taler 3 sprog med Nicholas. Jeg taler dansk med ham når vi er alene og engelsk når jeg er sammen med andre af respekt for dem. I vuggestuen taler de græsk til ham og hans far taler engelsk og græsk, men jeg prøver at få ham til at tale mest engelsk idet han får så meget græsk i vuggestuen. Ved du hvor meget forsinkelse der normalt er for et 3-sprogede barn i at kunne tale?
Når jeg læser på din hjemmeside om børn i samme alder, virker det som om at de kan sige en del ord allerede. Nicholas kan sige nogle enkelte ord/lyde med det er kun os der kender ham der rigtig ved hvad han siger og ofte har samme ord mange betydninger: MAMA kan betyde mor, jeg vil ha vand, jeg vil ha mad og nogle gange far. Papa er som regel hans far. BAA(-ba) er i forskellige udgaver og betyder bamse (& Kylling) eller bold eller ballon alt ud fra trykket på a`erne. Det er vist de ord han kan. Måske har jeg glemt et. Han forstår en del på alle 3 sprog og vuggestuen siger at han er en utrolig klog dreng og gør ting man kan forvente af ældre børn. Lægerne har ligeledes bekræftede at han er en klog dreng for sin alder.
Det skal dog siges at han på sin måde ofte kan gøre det klart hvad han vil ved at pege, ryster på hovedet når der er noget han ikke vil have eller vi har misforstået hvad det er at han ville, giver os skeen når han vil have at vi skal hjælpe ham, siger arhhhh!!! når han vil ha vand (kommer fra at hans far har lært at sige arhhh efter han drikker vand :) )
Synes du hans ordforråd er for lille i forhold til hans alder eller er det hovesageligt pga de tre sprog at han ikke kan sige så mange ord?
På forhånd tak for hjælpen
Knus
Pia