Svar: Brunt brød / Hvidt brød
21. maj 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Pia
Det er altid et frygteligt dilemma, når man som forældre holder på at ens barn skal have sunde madtilbud og når man så kommer til kort, fordi de andre børn spiser noget, som barnet finder bedre ... Det er naturligvis en balance, hvor man på den ene side nogle gange skal give barnet lov til at få det, barnet helst vil have og andre gange skal holde fast i at "det får du ikke", fordi man ved at det sundhedsmæssigt er bedst for barnet at undvære den form for fødevare, læskedrik eller hvad det nu er.
Nu er forskellen mellem hvidt sandwichbrød og mørkt sandwichbrød nok ikke så stort - ernæringsmæssigt, hvis du kigger på pakken, - og lige netop i jeres situation, er jeg faktisk der, hvor jeg tænker at I skal give ham noget helt andet, noget mere spændende, noget mere interessant.
Hvis du har overskud til det, så synes jeg at du skulle bage nogle boller - kan man ikke få havregryn hvor I bor?
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Og så kan han jo få en ekstra bolle med som han kan give sin sidekammerat i stedet .... :o)
Man kan naturligvis diskutere pædagogikken der ligger i at lade jeres dreng spise 'rester' fra den anden dreng, i stedet for at lære børnene at de spiser hver sin medbragte mad. Det kunne jo også være at den anden dreng blev sulten senere hen og derfor ville være glad for at der var gemt en ½ sandwich til det tidspunkt ... Men det er jo en anden snak.
Det er fint at I forsøger at lade far smøre jeres dreng mad, for at se om det gør nogen forskel, men min umiddelbare tanke er altså at han skal have noget helt andet med, noget som generelt er mere indbydende. Gør maden interessant ved at variere indholdet, - der kan være ost i, æg, bacon, salat, tomat, agurk, kylling, kalkun, laks, tun eller andet i en bolle eller sandwich - og måske er jeres dreng bare kørt træt i brun sandwich med smøreost :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske