Svar: Middagssøvn og ble
20. maj 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Britta
Tak for dit brev og velkommen igen, det er lang tid siden jeg har hørt fra dig, men det lyder jo som om at I har det rigtig godt og at jeres dreng trives i bedste velgående :o)
Min umiddelbare tanke i forbindelse med middagslur er at I skal prøve at trappe den ned, så han sover mindre og mindre. Lige nu sover han 1½ time og det lyder som om at han ikke har problemer med at falde i søvn om dagen, så han har stadig behov for det afbræk luren giver ham og det er fint, men I kunne vække ham efter 1 time, så han begynder at sove mindre og mindre og således også bliver lettere at lægge om aftenen :o)
Med hensyn til renlighed, så er det en proces som tager lidt tid. Man siger normalt at barnet skal igennem 3 faser: Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.
Et andet godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hans blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'.
Jeres dreng lyder til at være igang med fase 1 og et er rigtig godt, han kommer og siger til, når han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på. En enkelt gang er det også lykkes ham at sige til lige inden og det er super. Jeg tænker at I stille og roligt skal begynde at indføre lidt faste rutiner omkring det at gå på toilettet. Jeg er ikke fortaler for at man tager bleen af for hurtigt, men derimod at man skaber lidt rutiner lidt vaner omkring det at tisse.
Ved at følge barnet på toilettet, så kan man være heldig at barnet lykkes med en vandladning og en tør ble - en stor succes fremfor at få bleen af og stå med våde bukser og et nederlag over ikke at nå det i tide ...
Så mit råd er at I siger "kom vi skal lige ud at tisse" og det gør I om morgenen, når I står op, inden I går i seng om aftenen, inden I kører op at handle, inden man skal ud at lege osv. Han skal ikke spørges "skal du tisse", for så siger han nej og tisser 7 minutter efter ... Han skal tisse på de tidspunkter, hvor det er naturligt at tisse, og hvor I selv som en rutine også går på toilettet :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske