Svar: Vægt - har tabt sig
20. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Anne H
Som udgangspunkt skal din datter ikke tabe sig - det er naturligt at hendes vægt i den periode, hvor hun begynder at bevæge sig mere, kravler rundt, rejser sig ved ting osv. står lidt stille - men hun bør ikke tabe sig!
Jeg synes du skal tale med lægen om det, når I skal til 1 års undersøgelse og derudover skal du naturligvis fortsat sørge for at energiberige hendes kost.
Det er her især vigtigt at du medtænker fedtindhold og proteiner, begge dele er vigtigt for hendes vækst og udvikling.
Fedt får hun især via mælkeprodukter og det er vigtigt at I fortsat energi beriger hendes grød med fedtstof, giver hende produkter af sødmælkstypen og også giver hende ost, sovs, smør på brøddet osv. Men fedt får vi især også fra fisk og netop de fedtstoffer der er i fisk har stort betydning for hendes hjernemæssige udvikling og udviklingen af hendes centralnervesystem. Det er de essentielle fedtsyrer - omega 3 og 6 som er vigtige her.
Derfor er det en rigtig god idé at I giver hende fisk næsten hver dag. Meget gerne næsten dagligt til frokost og det kan være fisk som makrel, tun, rognguf, torskerogn, rejer, muslinger osv. og så må I også meget gerne spise fisk til aften 2 gange om ugen - alle slags fisk er gode - laks, torsk, fiskefilet, fiskefrikadeller osv. og giv hende gerne en klat remoulade til.
Protein får vi især fra kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også og vælg brødtyper med et højt indhold af fibre. Hun må også meget gerne få hårdkogt æg, omelet, æggepandekage eller lignende. Det kan hun også få til frokost en gang imellem.
Små hyppige måltider er vigtigt netop fordi hun er så aktiv som hun er så er det meget vigtigt at der ikke går mange timer imellem at hun spiser. Derfor er det en rigtig god idé, hvis I fokuserer på at lidt og tit er bedre end få og store måltider.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med smørklat og sødmælk, eller med modermælkserstatning og så kan hun få sødmælk af kop.
Formiddag: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ grahamsbolle eller havregrynsbolle med smør, ost, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg. Giv hende også gerne kylling, frikadelle, pølse og lignende, kødet giver hende proteiner, fisken de vigtige fedtstoffer. Tilbyd hende også lidt kogte ærter, gulerod, agurk, rød peberfrugt, avokado eller lignende til. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, sørg for at der er lidt fra alle fødevaregrupper, så hun får ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager osv. varieret over ugens dage.
Slut evt. dagen af med en portion havregrød eller en portion frugtgrød med sødmælk eller mme og tilbyd også sødmælk af kop
Puttes til natten med en flaske mme
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Fortsat god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske