Brev:
MME når ingen komælk?
16. maj 2009
Alder:
10 mdr.
MME når ingen komælk?
Kære Helen
Alma fylder 10 måneder i morgen, hvor det også er planen at trappe hende ned fra 3 til 2 amninger i døgnet. Vi har fulgt dine anbefalinger til antal amninger i døgnet længe.
Vi er dog aldrig begyndt at give hende komælk. Det skyldes, at vi synes, at den danske anbefaling er noget "mærkelig", og at det er lidt foruroligende, at den - som du også skriver flere gange - er i modstrid med de fleste andre landes anbefalinger om at vente til barnet er fyldt 1 år.
Nu har vi nok generelt en større mælketradition i Danmark end i så mange andre lande, men det forekommer os stadig mærkeligt, at anbefalingen - så vidt vi har kunnet læse os til(?) - fra Sundhedsstyrelsen kun bygger på, at man "prioriterer, at familien skal spise sammen", og altså ikke ernæringsmæssige hensyn eller behov. Måske endda tværtimod...(?). I øvrigt bruger vi og de fleste jeg kender nærmest aldrig mælk i deres madlavning! Er det ikke ved at være en lidt forældet anbefaling? Hvad tænker du?
Vi er ikke mælkehadere, og vi drikker selv komælk (dog for det meste kun i en latte :o)), men vi har også givet Alma en smule ost, smør, youghurt og A38. Hendes havregrød bliver dog lavet på 100 % vand, og vi har først tænkt os at give hende decideret mælk at drikke, når hun bliver 1 års tid.
Det er dog først nu, at det slår mig, at vi så måske burde give hende noget MME i kop (hvis vi kan få hende til det)? Eller i hendes havregrød. Vi laver den på vand, fordi vi først fik hende til at spise det, da vi holdt op med at blande MME i, men vi kunne selvfølgelig prøve at gøre det igen, hvis det er din anbefaling. Skal vi i øvrigt ellers putte fedtstof i hendes havregrød? Hun har ikke været så glad for smagen af olier og smør, så hun får ikke noget pt. andet end det hun får i købemad (ca. 100 gram til aften). Hun vejer dog 9,7 kg. og er sund og glad - og spiser også store mængder af alt andet mad.
Det var en meget lang indledning til et kort spørgsmål, som i virkeligheden bare var: Når man trapper ned på amning til eks. 2 gange i døgnet, bør baby så få MME, hvis man ikke giver komælk? Og er det i så fald for at opveje hendes kalkbehov eller hvordan? Og i så fald hvor meget pr. døgn?
På forhånd tak :o)