Svar: Vil pludselig kun spise fra bryst
Kære forældre
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter forbinder skemaden med en dårlig smag - det kunne meget vel tænkes jerndråberne ...
Derfor tænker jeg at I måske skulle forsøge med Babyfer i stedet. Det er smagsneutralt pulver, som drysses ud på noget frugtmos og netop frugtmos kan mange børn jo godt lide. Det kan derfor være en måde at få jernet i hende på, uden at hun lægger mærker til det. Frugtmosen kan du lave selv eller købe på glas.
Derudover tænker jeg, at jeres datter skal finde ud af at det man putter i munden faktisk kan smage rigtig godt. Derfor skal hun nu til at have agurkestænger, brødskorper og lignede i hånden som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil for det første stimulere hende mundmotorisk, men det vil også påvirke lysten til at spise.
Det er også vigtigt at hun nu sættes i den høje stol og spiser sammen med I andre. I må meget gerne starte med at give hende lidt i hånden at gumle på selv, imens I så gør grød og mos klar. På den måde bliver hun opmærksom på at det er spise tid nu. Og så skal I hjælpe hende med at holde fokus:
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør som sagt ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Derfor synes jeg også at du skal holde fast i at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og det gør ikke noget at der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan også købe mos på glas, det er helt fint, lige nu handler det som sagt om at få hende igang ...
... med maden og skabe gode rutiner omkring det. Hun skal have mad som smager af noget, mad der stille og roligt tager udgangpunkt i jeres mad. Hun kan f.eks. få lidt sovs på sin grøntsagsmos, det giver smag og oplevelsen af at I spiser lidt det samme.
Hun kan få grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, hun kan få kød og fisk i sin grøntsagsmos osv. Jo mere forskelligt jo bedre er det for hende. Maden skal appellere til både syn og smag.
Det er vigtigt at du holder amning nede og ikke mætter hende for meget med mælk. Hendes mælkebehov er naturligt fortsat stort, men du bør tilbyde hende skemad før hun ammes, så hun har fået tilbuddet - har spist lidt og så kan mælken fylde efter.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning, sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, - appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende at sutte på. Vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske en times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Det kan være rester fra aftensmaden, du kan også købe et glas med mos. Det er igen ikke så vigtigt, om det er hjemmelavet eller købt, det vigtigste er at hun kommer igang med at spise. Vand af kop. Tilbydes brødhapere, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden, også gerne agurkestænger og lignende og start gerne måltidet med dette.
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14, sover et par timer
Eftermiddag 16: Tilbydes amning og får også her lidt frisk frugt i hånden at sidde med, det kan være stykker af appelsin, blomme, fersken, moden pære, melon eller lignende. Nogle gange vil hun måske også gerne have lidt frugtmos. Vand af kop
Powernapper evt, men begynder ofte at kunne springe denne lur over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Det vil sige at hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Igen tilbydes hun brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30-20. Tidspunktet variere efter hvorvidt hun har taget en powernap sen eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-24: amning
Nat 24-06: Behøver ikke længere mælk midt nat, men kan tilbydes vand eller hjælpes med at skifte stilling i stedet.
Behovet for at give hende flaske - det er jeres behov - og da hun er så glad for brystet som hun er, så er det ikke sikkert at I nogensinde får hende lært at tage imod flaske. Det betyder dog ikke, at hun ikke kan passes af andre. Hun kan jo få skemad, mad i hånden, vand og mælk af kop. Og så sker det også nogle gange, at barnet rent faktisk tager imod flasken, når ingen anden mulighed er tilstede ... men ingen garanti der :o)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
18. marts 2025 | Kost og ernæring | 9 mdr.
Kære Helen. Mange tak for dit fine svar angående vores søns søvn. Rom blev...
12. marts 2025 | Kost og ernæring | 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en dreng på 6 måneder, som er kommet godt i gang med...
8. marts 2025 | Kost og ernæring | 11 mdr.
Min søn på 11 måneder spiser ikke
Kære Helen, Jeg håber virkelig, du kan hjælpe mig, for jeg er en meget...
7. februar 2025 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Hej Helen Min dreng bliver 6 måneder den 18 februar, og har fået skemad i...
4. februar 2025 | Kost og ernæring | 19 mdr.
Hej Helen Så er jeg tilbage igen med min evigt tænkende mor hjerne. ...
Viden om børn:
Fisk og børn
Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.
Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.
Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...
Psykisk udvikling børn
Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.
Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.
I en...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.