Svar: Udvikling - hvad bør han kunne nu?
Kære Rikke
Det lyder som om at Emil er rigtig godt udviklingsmæssigt med på alle punkter :o)
Fra 12-18 måneder skal han nu rigtigt lære at gå og i takt med at verden åbner sig, så bliver hans nysgerrighed og udforskningstrang også større. Det er både ude og inde og derfor har han brug for at komme begge steder. Han skal have masser af mulighed for at bevæge sig, udforske og opleve og det lyder som om at han er godt på vej - han rejser sig, sætter sig, kravler op, øver sig i at finde balancen uden at holde med hænderne osv. Det er alt sammen rigtig fint.
Han mestrer fint at spise med fingrene og øver sig dagligt i at spise med gaffel. Nogle gange bruges gaflen rigtigt, andre gange tages maden af gaflen og puttes ind i munden med fingrene. Det er naturligt og helt okay, man kan dog godt prøve at motivere til at gøre det rigtigt en gang imellem ... At spise med ske kræver mere træning og større teknik og de fleste børn er omkring 16 måneder inden de mestrer dette.
Sprogligt så lyder det også helt fint det du fortæller. Der er stor forskel på hvordan sprogudviklingen forløber og nogle børn taler meget hurtigt, andre er meget lang tid om at bruge sproget, men taler i stedet med fagter og mimik. Nogle børn har svært ved at udtale ord, lære nye ord eller sætte ord sammen til sætninger, andre børn har et meget stort ordforråd, men har svært ved at fortælle om ting på en sammenhængende måde.
De fleste børn vil omkring 12 måneders alderen begynde at pege på genstande, som de gerne vil have fat i, genstande som de gerne vil have du ser på. Barnet kan f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når du så svarer 'det er en bold', så vil barnet forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Nu hvor din dreng endnu ikke er fyldt et år, så kan han ikke forventes at kunne dette helt endnu, men det kommer i nærmeste fremtid. Omkring 14 måneder, vil det være naturligt hvis han begynder at kunne følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser ham hvordan og siger "klappe". Det kan også være at kaste med en bold hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden. Det lyder som om at han allerede er begyndt at kunne disse ting, så det er rigtig godt.
Han vil også omkring 14 måneders alderen pege på ...
... en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Så sproget tager form lige så stille og roligt og som sagt er der netop her meget stor forskel fra barn til barn :o)
Milepæle i udviklingen 1-1½ år:
- Begynder at gå selvstændigt
- Klatrer op i møblerne og skal så hjælpes ned igen
- Samler ting op fra gulvet uden støtte
- Vil helst spise med fingrene, bruger pincetgreb
- Begynder at spise med ske
- Kan bygge tårn af 2-3 klodser
- Kan kaste en bold
- Kender familiens navne
- Forstår flere små ord
- Begynder selv at sige små ord
De fleste børn er 1½-2 år før de begynder at hjælpe med selv at tage tøj af (det er lettere at tage det af end at tage det på) og det er også omkring 2 års alderen at de fleste børn gerne selv vil hælde mælk op, begynder at nyde at kunne lege med køkken - et legekøkken er en rigtig god gave til en 2 årig :o)
Med hensyn til tænder, så er der faktisk en del børn som ikke får tænder før efter 1 års alderen og de tandlæger jeg har talt med siger at det er en stor fordel. Tænderne bliver sundere og stærkere, hvis de først kommer, når barnet er ude over mælkeperioden. Det er hårdt for tænderne at ligge badet i mælk om natten ... :o)
Jeg har aldrig hørt om at tænderne ikke dukkede frem .. :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. december 2025 | Udvikling | 1 mdr.
Hej Helen Tak for sidste svar! Min dreng på 5 uger er pludselig begyndt...
27. november 2025 | Udvikling | 7 mdr.
7.5 måneder datter meget knyttet til mig
Kære Helen, Det kunne være rart med rådgivning vedr. min datters adfærd....
30. oktober 2025 | Udvikling | 12 mdr.
Hej Helen. Jeg har i et langt stykke tid været i tvivl om min søn adskiller...
27. oktober 2025 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Tak for dig og alle dine svar:) Min datter er nu blevet 8...
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
Viden om børn:
Bæresele
En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.
I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.
Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...
Angst hos børn
Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.
Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.
Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder







