Annonce

Annonce

Brev:

Vågner om natten - 8 mdr.


8. april 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vågner om natten - 8 mdr.

Kaere Helen,

Mange tak for alle tiders resource - jeg har laest med 'paa afstand' i et stykke tid og har nu meldt mig ind saa jeg selv forhaabentlig kan faa svar paa et par ting (kun et emne ad gangen, selvfoelgelig!). Som dansk mor i udlandet er det godt at laese om hvad moedre derhjemme har paa hjerte, og ogsaa at se hvilke raad og anbefalinger en dansk sundhedsplejerske giver.

Vores dreng er en sund og glad baby paa 8 1/2 maaned, der har et par taender (flere paa vej tror jeg), ruller rundt begge veje, elsker at 'gaa' hvis man holder hans haender, pludrer og hviner lystigt og ioevrigt goer de fleste ting man kunne forvente af en dreng paa hans alder. Dog, har vi lige vaeret igennem en periode hvor han naegtede blankt at spise skemad og KUN ville have mad han kunne spise med fingrene. Hver gang jeg tilboed ham noget som helst med en ske vendte han ansigtet bort eller begyndte at graede. Dette varede i ca. en maaned (fra 7 til 8 mdr ca.).

Nu gaar det meget bedre og han spiser fint af baade groentsager, koed, fisk, ost, yoghurt og al slags frugt. Han er ogsaa holdt op med at lave braeklyde naar han faar noget med for mange klumper i, hvilket er en lettelse...

Det skal lige siges at han ligger fint paa sin vaegtkurve (50nde centile for sin vaegt/91nde for sin hoejde) ogsaa mens han ikke ville spise.

Anyhow, mens alt det her halloej stod paa (og det var rimeligt stressende...) begyndte han at vaagne igen om natten og ville ha bryst - nogle gange 2-3 gange. Han var ellers begyndt at sove fra 20-tiden til 05-tiden i eet straek da han var omkring 6 mdr eller deromkring.

Nu hvor han spiser ...


Annonce

... normalt igen er han dog IKKE holdt op med at vaagne om natten - og det taerer noget paa mine/vores kraefter. Det ville bare vaere saa godt hvis han kunne sove igennem igen.

Mit spoergsmaal er saa, hvad jeg dog kan goere for at hjaelpe ham til at sove igennem? Jeg gaar ud fra at et barn i 8/9 mdrs alderen ikke har brug for mad om natten laengere?

Et rimelig typisk doegn mht. mad ser saadan ud:

ca. 03.30 - vaagner og er sulten, ammes

ca. 05/06 - vaagner og er sulten, ammes og sover videre.

7.30/8.00 - havregroed eller hirsegroed lavet paa mme

efter morgenmad - ammes

12.00/13.00 - groentsagsmos og smaabidder i haanden, vand af kop.

efter frokost - ammes hvis han 'beder' om det

16.00 - frugtmos og/eller frugtstykker i haanden, vand af kop.

ca.17.00 - ammes

18.30 - aftensmad af groentsagsmos nogle gange med koed eller pasta, vand af kop, evt. lidt frugt.

ca.20.00 inden han puttes - ammes.

Selvom han generelt spiser godt igen svinger hans appetit meget, og der er ikke meget rutine over det. Nogle dage er han slet ikke sulten til frokost og vil foerst ha mad ved 13.30/14 tiden, andre dage vil han ammes hele tiden, saa det er lidt svaert at instigere en daglig rutine.

Da jeg ammer ham ved jeg jo ikke helt hvor meget maelk han faar, men jeg maa vel stole paa at han tager det han har brug for. Eller synes du jeg ammer ham for ofte i dagtimerne?

Tror du han ville sove igennem hvis han spiste mere rigtig mad i dagtimerne, eller kan det vaere noget andet der ligger bag, at han vaagner om natten?

Undskyld den lange smoere; glaeder mig til at hoere fra dig.

Paa forhaand tak,
Katinka

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.

Søvn og ked baby

Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...

Læs hele brevet og Helens svar


17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.

Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid

Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.

Feber - sove ude

Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.


Annonce