Svar: Vores datter på 1½ år slår
2. juni 2003
Alder:
18 mdr.
Kære Anna
Mange børn slår, i din datters alder, som en reaktion på at de endnu ikke har meget sprog. Hun forstår stort set alt hvad I siger, men har endnu svært ved selv at give verbalt udtryk for sine tanker og følelser.
Det er også en alder, hvor hun prøver forskellige ting af, for at se hvordan i reagerer. Hun er ikke uartig eller uopdragen, men derimod nysgerrig og på vej til at lære. Hun aflæser dit kropssprog helt utroligt godt og derfor skal du mene "Nej!", når du siger "Nej!"
Du er rollemodel for dit barn, dvs. at hun lærer af at se, hvad du gør. Det hjælper derfor aldrig at slå igen. Vis hende det, du gerne vil have hende til, sig "nej - ikke slå, men ae ae" og hjælp hendes hånd til at stryge ikke klappe.
Hvis hun sidder hos dig og pludselig slår, så gør du som jeg netop har beskrevet; hvis hun alligevel slår igen, så sæt hende ned fra dig og sig "nej, du kan ikke sidde hos mor, hvis du slår".
Læg mærke til, hvordan I selv omgås hunden,- nogle mennesker klapper deres hund mere end de aeer, og det ser din datter jo også. Hjælp hende til at omgås både hunden og katten. Ikke prikke i øjnene og ørerne, ikke tage i halen, i kurven skal den have lov at være, der skal den sove osv.
Når hun pludselig slår midt i leg, så kan det også et udtryk for, at hun skal lære hvor grænsen går. I stedet for at sige nej hele tiden, kan det også være en god idé at aflede hendes tanker ved f.eks at give hende en kildetur. At lære ikke at slå, men at sige "kilde kilde" istedet.
Tiden fra nu af og til hun er ca. 3 år gammel vil ofte være præget af "Nej!" igen og igen. Og man kan som forældre blive helt kede af det og føle at man ikke har lavet andet end at sige nej hele dagen. For at alle skal have det hyggelig og rart er det derfor vigtigt at man prøver at aflede barnet. Det kan f.eks være at sige "skal vi ikke læse en bog i stedet for?" På den måde kan du være heldig at undgå et Nej.
Husk også altid at vise glæde over det din datter gør som du bifalder. Børn vil altid søge at gøre det, de ved forældrene gerne vil have.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske