Svar: Skift fra vinter- til sommertid
31. marts 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Charlotte
Lige i det døgn hvor man skifter fra sommertid til vintertid og omvendt, vil det være fint, hvis man kan flytte lidt på puttetidspunktet, så det stille og roligt passer med klokken. Det vil normalt passe sig ind i løbet af et par dage, netop fordi barnet og så naturligt kommer op til den nye tid om morgenen, puttes dagen igennem efter den nye tid osv. og det indre ur tilpasser sig således stille og roligt, fuldstændig som hos os voksne.
Derfor skal man også putte barnet kl. 20 eller hvornår barnet nu plejer at blive puttet uanset om det er sommer eller vinter. Barnet skal puttes efter behov for søvn og har barnet svært ved at sove fordi det er meget lyst, så kan man med gardiner og lignende sørge for at der er mindre lyst i soveværelset.
Det er kun lige i de døgn hvor tiden skifter at det kan knibe lidt med at holde tiden :o)
Hvis man har sit barn hjemme eller er så heldigt stillet at det er uden betydning hvornår barnet vågner om morgenen, så er det fint at udnytte de lyse aftener og putte barnet lidt senere, fordi barnet jo vil få sit søvnbehov fint dækket mod at sove lidt længere om morgenen. Men hvis man skal tidligt op og barnet skal starte aktiv og veludhvilet fra morgenstunden, så er det vigtigt at overholde puttetidspunktet om aftenen :o)
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske