Svar: Starte på grød med fingeren i munden
31. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Det kræver øvelse, stor koncentration og masser af teknik at finde ud af at spise med ske. Det at få maden ind forrest i munden og fører den med tungen bag til svælget og synke er meget svært. Når din datter spiser af brystet, så trækker hun brystvorten helt hen i svælget og hun bruger sin tunge til at malke mælken ud med. Det er noget helt andet, end teknikken med den lidt fastere føde.
Derfor er det helt naturligt at små børn i begyndelsen bruger deres fingre i munden, når de tilbydes skemad. Når hun har mad i munden og samtidig en finger at sutte på, så er det lettere for hende at finde ud af teknikken - forskellen på at spise med ske og spise af brystet bliver på den måde gjort mindre.
Jeg synes du skal lade hende gøre sådan, så længe hun ikke er ældre end hun er. Det er helt fint, at lade hende sutte lidt på fingre samtidig - det grisser lidt mere, men hun får lidt indenbords på den måde og i takt med at hun bliver ældre, så ændrer det sig. Der kan dog godt gå et par måneder endnu :o)
Du kan forsøge at give hende mad med en silikoneske, som er blød og mere eftergivelig end en ske i plast eller metal. Det hjælper nogle gange børn som gerne vil sutte maden lidt mere i sig.
Du må også forsøge at give skemaden i forskellige tykkelser. Nogle børn har det bedst hvis grøden er lidt tynd og lettere lader sig lappe i sig/drikkes. Andre mestrer teknikken meget bedre, hvis grøden er tykkere og lettere at forme og flytte bagud med tungen - her er ingen faste regler, du må prøve dig frem :o)
Når hun bliver lidt ældre, så kan du give hende en agurkestav eller lignende i hånden imens hun for skemad. Det hjælper ofte også at få lidt mad at sutte på imens, altså et alternativ til fingrene :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske