Svar: Vores søn på 6 år skifter karakter
31. marts 2009
Alder:
6 år, 6 mdr.
Hej med dig
Der er ingen tvivl om at din dreng et eller andet sted er igang med en løsrivelse fra mor og derfor øver sig lidt i hvad han egenlig kan tillade sig at sige, for at vise hvor stor han nogle gange føler sig. Det er jo nok lidt sejt at sige "jeg gider ikke med hjem", hvis de andre hører det ...
Du skriver ikke hvad tid du henter ham, men jeg tænker at nogle gange så er vi forældre blevet ret gode til at hente vores børn i god tid. Det er super dejligt, hvis man har den mulighed, men nogle gange er barnet simpelthen ikke færdig med at lege. Derfor kan det nogle gange være udmærket at give barnet længere tid i institutionen (det betyder også at de så begynder at sætte mere pris på de dage, hvor man kommer tidligt), ligesom man også nogle gange kan tilbyde at tage legekammeraten med hjem. Man er jo nogle gange nødt til at mødes lidt på midten.
Andre gange, så skal barnet naturligvis med hjem, når man henter og det kan så give lidt frustrationer, det kan man godt blive sur over, når man er 6 år og gerne vil være lidt stor - men man skal naturligvis stadig tale pænt. Jeg vil derfor altid konfrontere mit barn med måden barnet taler på - jeg taler pænt til mit barn og mit barn skal også tale pænt til mig. Jeg vil som mor ikke acceptere at barnet taler grimt, forstået på den måde at man godt må blive sur og ked af det, man må gerne give udtryk for sin frustration - det er helt okay. Men man skal ikke kalde sin mor for grimme ting.
Jeg synes det er rigtig fint at du konfronterer ham med det, hvis ikke med det samme så når I går hjem eller når I er kommet hjem og der er faldet lidt ro på. Så må du sætte dig med ham og tale med ham om, hvordan han har talt til dig og hvad det gør ved dig. Du er nødt til at fortælle ham at du jo henter ham glad, du har savnet ham og glædet dig til I skal ses og derfor bliver du ked af det, når han taler grimt til dig eller generer dig. Du kan godt forstå at det er irriterende at blive stoppet i en god leg osv. og derfor vil du også prøve at hente ham lidt senere, så han kan nå at lege færdig ... osv. Noget i den stil, så du på en gang fortæller ham at her gik han over en grænse, at du godt kan forstå hvorfor han gør det og at I derfor må finde en løsning som virker for jer begge.
Når alt dette er sagt, så tænker jeg også at han måde at opføre sig på (fordi det er så drastisk en ændring fra tidligere) måske er et symptom på at han ikke rigtigt trives. Jeg synes derfor du skal tale med ham om hvordan det egentlig går omme i skolen, hvordan er det at være i klassen, hvordan er de andre børn, har han nogen at lege med og leger de gode og sjove lege eller hvad sker der? Det at børn pludselig reagerer med 'følelsesmæssige udbrud' overfor deres forældre kan faktisk godt være tegn på at de går og tumler med noget som er svært. Prøv derfor også at spørge lidt ind til skolen, vennerne, dagligdagen generelt både i skolen og på SFO.
Håber ovenstående hjælper videre på vej:o)
Rigtig god påskeferie, hvis I holder det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske