Svar: Om fedtstof og MME i maden
24. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Så længe din datter er under 1 år, bør du energiberige hendes kost med ekstra fedtstof og modermælkserstatning. Hun vokser stadig meget og udvikler sig enormt, det kræver stor energi og hun er stadig ikke i stand til at spise så store portioner, som egentlig skal til for at dække hendes behov, derfor er du nødt til at energiberige maden ekstra :o)
I takt med at hun begynder at få mere og mere familiemad, så vil du f.eks. give hende lidt sovs, bruge sødmælk i madlavningen osv. og så skal du naturligvis ikke bruge mme. Det vil sige, at hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk og smør, så kan I alle spise det samme, hvis du laver kødsovs, lasagne osv. så kan I også alle spise det samme. Men havregrøde om morgenen og den grød eller mos du i øvrigt giver hende, så kun er lavet til hende, - den bør du fortsat energi berige som hidtil.
I løbet af dagen må du så tilføre hende lidt ekstra fedtstof ved at bruge smørbare produkter (smør, kærgården, bakkedal osv.) på brødet, tilbyde hende især fisk - både til frokost og om aftenen fordi fisk indeholder særligt vigtige fedtstoffer og så må du sørge for at hun får sovs, dressinger osv. så hun på den måde får lidt ekstra fedtstof selvom hun begynder at spise grøntsager i stykker og ikke længere som mos.
Når hun bliver et år, så har hun stadig brug for at få fedt, men ikke i helt samme grad. Hun har således ikke længere behov for f.eks. sødmælk, men kan overgå til letmælk. Først omkring 3 års alderen anbefales det at man giver de fedtfattige produkter som minimælk, skummetmælk og kærnemælk.
Jeg håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske