Svar: Min søn på 8½ måned har svært ved at spise og pludrer ikke
2. juni 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Christina N
Din søn skal endnu vænne sig til at få fast føde. Det kræver øvelse og tid at forholde sig til en ny konsistens af mad i munden, at skulle tygge og synke. Det er normalt, at nogle børn får opkastningstendens, når de endnu ikke helt har lært det.
Undgå i en periode rugbrød med kerner,- du kan få rugbrød som er mere blødt i konsistensen og lige så fiberrigt, f.eks synes jeg at gulerodsrugbrød, kan være godt. Du skal give ham smørbart pålæg, så det nemmere glider ned. Det kan f.eks. være smøreost, skinkesalat, rognguf, leverpostej. Vælg i begyndelsen pålæg som er mildt i smagen. Du skal skære hans mad i meget små ryttere, og lade ham forsøge at spise selv. Giv ham vand eller mælk i kop at drikke til.
Det med at pludre i stavelser kan sagtens nå at komme endnu. Hvis han vender sig efter lyden af din stemme, ler og hviner, så vil jeg ikke være bekymret. Har han fået lavet BOEL-prøve? Hvis du er i tvivl om hans hørelse, så kan du altid bestille en tid hos en ørelæge. Det kræver ikke henvisning fra lægen. Ørelægen kan ved en simpel prøve få et indtryk af hans hørelse, også selvom han er så lille, som han er.
Med hensyn til hans tungebånd, så vil det sjældent have betydning for at kunne pludre i stavelser. Du kan se om tungebåndet er kort ved at hans tungespids vil være hjerteformet, når han rækker tungen frem. Hvis han har kunne amme og spise uden problemer, og ingen i øvrigt tidligere har bemærket noget, så må du gå ud fra at hans tungebånd er normalt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske