Svar: Når børn gylper
2. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Hej Kaspers mor
Af ukendte årsager gylper nogle børn mere end andre. De forslugne gylper gerne mere end de, der tager sig længere tid til at spise. Det ser altid voldsommere ud end det egentlig er og så længe barnet tager på og trives, gør man ikke noget ved det.
Jeg vil tro, at han kommer til at gylpe mindre i takt med at han begynder at få anden mad.
Af et andet brev, du har sendt mig, fremgår det at Kasper får flaske. Mange børn har tendens til at gylpe mere, når de får flaske, både fordi mælken løber nemmere og de derfor overspiser lidt, men også fordi de kan sluge mere luft. Når luften skal op, i form af en bøvs, ryger der let mælk med op.
Du kan eventuelt forsøge med en flaske vælling, eller lave en tyndt flydende grød. Det må han gerne få med den alder han har og måske han bedre kan holde dette i sig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske