Svar: Søvnproblemer - 2 år, 7 mdr.
1. februar 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Tina
De fleste børn vil omkring 3 års alderen have behov for at sove 1 times tid midt på dagen, de har fortsat brug for et afbræk midt på dagen ... Men det er så også ofte netop i 3 års alderen at mange børn begynder at springe middagsluren over og selvom jeres datter ikke er fyldt 3 år endnu, så kan det sagtens tænkes at hendes søvnbehov ikke længere er helt så stort, at hun har behov for at sove en længere middagslur ...
Hvorvidt I kan putte hende til middagslur afhænger naturligvis også af, hvor sent I er stået op og I kunne godt overveje, om I skulle forsøge at stå op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis du således gerne vil have hende til at sove middagslur kl. 12-13, så kunne det måske være en idé at stå op allerede kl. 7 i weekenden ... Modsat, hvis du lader hende sove ligeså længe hun kan og vil, så er sandsynligheden for at hun kan springe middagsluren over også større - tilgengæld får du så en lidt pylret pige sidst på dagen.
Den pylrede periode kan ofte klares med en gåtur. Netop i den alder, så hjælper det at give hende overtøjet på og så spadsere en tur udenfor. Kigge på bilerne, fuglende, løfte stenene på vejen og se hvad der ligger under dem, evt. tage en spand med og samle nogle blade eller lignende. Hvis hun har en scooter eller en cykel uden pedaler så kan hun også drøne af sted på den og bruge sig selv fysisk. Hjemme igen kan hun få lidt aftensmad, få et bad og så komme i seng og sove dejligt til næste morgen :o)
Jeg vil skyde på at hun fortsat de fleste dage vil have behov for en times middaglur midt på dagen, men at hun nogle dage vil springe over, fordi hun sover lidt længere osv.
Utryghed kan naturligvis også spille ind, men hun virker jo ikke bange, snarere at hun synes det er vildt hyggeligt hvis mor gider lægge sig i sengen og putte lidt om aftenen - og hvem kan fortænke hende i dette ...
Der ligger sandsynligvis også lidt grænsesøgning i det og at hun jo et eller andet sted er helt sikker på at få din fulde opmærksomhed, netop om aftenen, når hun skal sove - her kan hun have dig helt for sig selv. Så måske skulle I prøve at lave noget mere sammen på andre tidspunkter, give hende kildeture, masser af fysisk kontakt osv. inden sengetid, så hun ligesom er mere parat til at slippe mor, sige godnat til dagen osv. når det bliver sengetid.
Hvad ville der ske, hvis du puttede hende, læste en historie, talte lidt om dagen, hvad hun havde lavet osv. og så sagde godnat og gik? Hvis hun så rejser sig og går ud efter dig, så tager du hende i hånden og fører hende i seng igen, fortæller hende at du er der, passer på hende osv. men at hun skal lægge sig ned og slappe af nu.
Du kan overveje om det betyder noget at du siger hun skal "ligge og slappe af" i stedet for at sige "du skal sove" ... Du kan også have små ærinder, som gør at du går frem og tilbage i værelset: "mor henter lige noget tøj, så kommer jeg igen, du ligger bare der, så kommer jeg igen lige om lidt" så du ligesom har et formål med at gå frem og tilbage - et formål som ikke handler om at hun skal sove på kommando, men som samtidig gør, at du får hende gjort tryg netop fordi du kommer og går.
Med hensyn til den ny-ansatte i institutionen, så kan du overveje om du skal drøfte dette med lederen. Du kan naturligvis også overveje om du vi påtale det overfor hende selv, altså sige det som det er, at hun nogle gange virker træt og som om at hun mangler overskud, - fordi hun vrisser af børnene ... Det er svært, jeg ved det godt :o)
Jeg ser det positivt, at din datter selv opsøger de andre stuer, det er helt fint.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske