Svar: At spise fast føde
1. februar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Julie
Nu hvor Hannah er 6½ måned gammel, så må hun få rigtig mange forskellige fødevarer og det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne tilbyde hende lidt skemad på faste tidspunkter, gerne 3 gange dagligt.
Til at begynde med skal hun ikke have særlig meget, det er ganske få skefulde og det er et spørgsmål om at få en fast rutine, få hende sat i den høje stol, lære hende hvad det betyder at sidde der 'nu skal vi spise' og så stille og roligt få hende til at spise mere og mere.
Med den alder hun har må hun få alle former for grød, det kan være ris-, majs, hirsegrød eller f.eks. havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød. Du kan give hende vand at drikke sammen med grøden så hendes væskebehov også stilles via vand og ikke kun via mælk.
Hun må også få alle slags grøntsager: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Det er således vigtigt at du stille og roligt lader hendes mad tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, så hun oplever at spise sammen med jer og at det er hyggeligt og rart at spise.
Du må således også meget gerne give hende lidt sovs på grøntsagsmosen, så den kommer til at smage af lidt mere, på den måde får hun oså lidt mere fedststof og det er helt fint. Sovs kan være smørsovs, men kan også sagtens være f.eks. en tomatsovs som er let krydret (hold fortsat lidt igen med salt og peber):o)
Det er vigtigt at du fortsat ammer og tilbyder hende din mælk. Mælkeindtaget er fortsat højt, men når det er sagt, så er det også vigtigt at hun har plads i maven til anden mad. Det er derfor en god idé at starte med at give skemad og så først amme efterfølgende hvorefter hun så puttes til lur.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød eller anden grød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på (det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, omkring 7 måneders alderen forsvinder denne amning ofte
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med kogt kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur med amning ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt frugtmos eller frisk blød frugt i hånden ligesom om formiddagen at sutte på, ammes efter behov
Powernap springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere de grøntsager og den mad I andre spiser. Hvis du laver kartoffelmos med sødmælk kan I spise det samme og hun kan få lidt sovs på sin mos osv. Tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden at gnaske i, når I sammen sidder ved bordet. Vand af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 19.30-20 og sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og lægges tilbage i sin egen seng, sover uden bryst til næste morgen tidlig
Som du kan se indeholder planen her fortsat plads til 6 amninger og samtidig 3 måltider skemad. Det er vigtigt at du giver skemad først, når hun vågner fra lur og er frisk og oplagt og så først ammer inden hun skal sove igen.
Som du kan se indeholder planen her også blød frugt at sutte på, ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver osv. at gumle på, opbløde med spyt osv. Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling.
Og så er det meget vigtigt at jeres datter nu sættes i den høje stol, så hun for det første er med ved bordet, at I spiser sammen og hun oplever måltidet som noget fælles, noget hyggeligt og noget rart. Men også fordi hun har brug for at kunne spejle sig i jer. Det er vigtigt at hun kan se, hvordan I gør og på sigt blive motiveret af dette.
Hun skal motiveres til at spise via smag, udseende, dufte, sidde med noget selv osv og ved at spise sammen og opleve dette som noget fælles - at I også spiser den samme mad.
Nogle børn har rigtig svært ved at holde fokus, de er så optaget af verden og hvad der sker omkring dem, at de simpelthen mister interessen meget hurtigt, hvis der sker noget nyt omkring dem. Måske er jeres datter sådan ... Derfor skal I hjælpe hende med at holde fokus.
Når du tilbyder hende mad og hun sidder i den høje stol, så har du mulighed for at sidde foran hende, hun kan spejle sig i dit ansigt og det er rigtig vigtigt. Hun bruger dig altså som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver hende mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så hun ser at det her er nydelse, det er noget godt og når hun ser du putter i munden/åbner munden, så gør hun det også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hendes opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" hun åbner munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", hun åbner munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så hun ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når hun så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør, far der kommer ind i køkkenet eller hvad det nu kan være, så bekræft hende i det hun oplever: "Hejsa, der kom far jo...", giv hende lidt vand at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hej skatterpige, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få hende til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det ...
Start derfor med at sætte din datter i den høje stol, giv hende lidt i hånden at gumle på, smage, opbløde med spyt osv. så hun mundmotorisk stimuleres og bliver opmærksom på at nu er det spisetid (imens laver du grød/mos klar) og sæt dig så foran hende og motiver hende til at spise. Det behøver ikke være meget, men samme måde hver gang, varieret tilbud, så det er nyt interessant og spændende og forsøge med en fast plan for dagen.
Det gør ikke noget at hun til det ene måltid måske kun spiser 4-5 skefulde, så prøver I igen til næste måltid og ser om der glider lidt mere ned her :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske