Svar: Temperament og mad
1. februar 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Buller
Tak for din mail og den fine beskrivelse af din dreng. Det er helt rigtigt at han er en dreng med gang i, der skal ske noget hele tiden og han udvikler sig rigtig meget. Det er super flot og dejligt at han i en alder af kun 6½ måned begyndte at kravle og rejse sig ved ting - men det er også hårdt. Det kan være svært at aktivere en så energisk dreng og man kan hurtigt føle at man gir og gir og at det alligevel ikke er godt nok ...
Hvor om alting er, så er din dreng nu i separationsfasen, som du også selv nævner og det er derfor I oplever at han lige nu på den ene side virker som til at have stor behov for fysisk kontakt og nærhed og på den anden side øver sig i at være mere selvstændig og udforsker verden på egen hånd.
Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer barnet hver dag.
Et vigtigt tegn på at barnet er trygt tilknyttet sin mor er, at han bruger dig som en base, hvorfra han kan udforske verden. Siddende på dit skød tør han observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder han trygt og godt, at du passer på ham. Siddende hos dig kan han således være lidt mere modig, tør tale mere med fremmede osv. men på afstand, de skal ikke komme for nær :o)
Når I er et fremmed sted, så vil han sandsynligvis derfor begynde med at studere stedet fra dit skød, lige finde ud af hvor I er, hvem I er sammen med osv. Stille og roligt vil han turde undersøge omgivelserne, samtidig med at han hele tiden holder øje med hvor du er, så han kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende.
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, begynder de også at udvise lidt mere selvstændighed. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra athave siddet på skødet, så begynder barnet at sidde på gulvet og bevæger sig stille og roligt længere væk. Hele tiden kommer han tilbage, skal lige have et lille kram, lige mærke at du stadig er der, skal lige tankes op for igen med lidt mod at turde bevæge sig ud i verden. Stille og roligt bliver barnet mere modig og man kan begynde at 'tanke op' på afstand "Mor er lige her skat, kravl du bare videre ..".
I takt med at barnet begynder at blive mere og mere selvstændig, så kommer der naturligt også flere konflikter i hverdagen, det bliver nødvendigt at sige nej, det bliver nødvendigt at have visse regler. Og det sker desværre ikke uden stor frustration. Han er stadig så lille og hans hjerne er stadig så umoden, at han ikke er i stand til at bevare roen og lige se tingene lidt an. Hans verden bryder sammen på et splitsekund og det sker ofte over ting, som i dine øjne kan virke som bagateller, men som for ham bare betyder alt.
Det bedste man kan gøre er selv at bevare roen og så prøve at sætte ord på hans følelser, vise ham at man forstår det, at det er okay at blive vred, ked af det, frustreret osv. Det betyder ikke, at man skal give ham ret og lade ham få sin vilje, men det hjælper ham at føle at man forstår det - istedet for at han bliver kaldt f.eks. hysterisk eller umulig :o)
Til børn i jeres drengs alder, hjælper det ofte også at aflede. Det er derfor I oplever at I nogle gange kan få ham til at spise mere mad, hvis I samtidig sørger for underholdning ved bordet. En anden måde at få ham til at spise på, kan være at motivere ham, ved at tilbyde større variation af mad og dermed også flere valgmuligheder, overveje sammensætningen af fødevarer, sammensætte lidt i farvevalg osv. så maden virker mere indbydende.
Og så hjælper det også nogle gange at tilbyde alternativer. Når han bliver sur over ikke at få noget han gerne vil, så kan I sige "se her, et stykke agurk i stedet for" og på den måde få ham igang med noget andet. Ligesom hvis han banker skeen i bordet og I ikke vil have det fordi bordpladen bliver ødelagt, så kan man anerkende hans lyst til at banke og skabe lyd (der er jo meget undersøgelse i at han gør dette) og så tilbyde ham en tromme i stedet for: "se her, ikke banke i bordet, slå på tromme i stedet for ...".
Jeg tror ikke I skal være bekymret for dagplejen, han vil elske at sidde ved bordet sammen med de andre børn. Netop fordi han er så aktiv og oplevelseslysten, så vil det være kanon for ham at spise sammen med de andre. Det vil give masser af appetit og det vil være sjovt og spændende - krydser fingre for det :o)
Med hensyn til mad og madindtag, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne skære ned til 3 flasker dagligt og så vidt muligt undvære flaske om dagen netop for at give plads og lyst til anden mad. Hans grød om morgenen og hans evt. sene natgrød kan laves med mme, så han på den måde får lidt ekstra og han kan også få lidt mme af en kop f.eks. om morgenen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med mme, vand eller mme af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør (bag f.eks. nogle havregrynsboller), ost, evt. lidt frugtmos og gerne frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden mælk/flaske og sover ca 1 times tid.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, makrel, sildepostej, rognguf eller lignede. Rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, kartoffelbåde, stykker af frikadelle, fiskefilet eller lignende. Kan suppleres med lidt grøntsagsmos efter behov og lyst. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30, forsøg at undvære flasken inden
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden og kan så småt begynde med lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 18.30: familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal have masser af mad med bid i, mad som han selv kan sidde med i hånden og kan så suppleres med lidt af en gaffel eller ske. Det kan være ris med sovs, eller kartofler der moses med lidt sovs som gives ved siden af kød, fisk osv i stykker. Vand eller mme af kop.
Kan suppleres med en godnatgrød, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske, spiser mere eller mindre i søvne og sover til næste morgen tidlig.
Jeg tænker altså at en sammensætning af mad, hvor jeres dreng får flere valgmuligheder, mad i stykker, mad sammensat lidt efter farver, form osv. F.eks. forskellig farvet pålæg på brøddet sammen med kogte pasta, ærter, majs og gulerod - det appellerer til lysten til at spise.
Hjemmebagte havregrynsboller er lette og supergode:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
--------------
Med hensyn til dine tanker omkring ADHD, så tak fordi du er ærlig og deler disse tanker med mig. Jeg kan godt forstå dine tanker, din bekymring men jeg tænker at det er alt for tidlidt at tale om en ADHD problematik med den alder din dreng har. Der er absolut intet i det du fortæller som gør mig unødigt bekymret på nuværende tidspunkt. Han er aktiv, ja - men det er helt naturligt. Han har temperament, ja - men det er også naturligt og her må man også sige at børn jo nogle gange ligner deres forældre ... så har nogen af jer også temperament? Han udforsker, han undersøger, han mærker verden, han bruger sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt, - han lyder til at være en aktiv og rigtig dejlig dreng, igang med en sund og naturlig udvikling.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej og giver lidt forklaring om hvad der foregår hos jer i øjeblikket - og giver lidt ro :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske