Svar: Mad og amning - 6 mdr.
24. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Almas forældre
Dejligt at høre, at det går så forrygende med skemaden, super!
Det er en god idé lige at trække introduktionen af det 3 måltid lidt, så I er sikre på at hendes mave kan følge med. Vent 7-10 dage inden I forsøger, hvis I så synes det virker til at være okay.
Det tredie måltid skemad vil fint kunne lægges ind kl. ca 8.30 efterfulgt af lidt frugt i hånden at sutte på inden hun så puttes til formiddagslur med amning som nu. Det er fortsat en god idé at holde mængden af skemad nede og følge efter med amning, så længe hun ikke er ældre end hun er. Mælken skal fortsat udgøre største delen af hendes indtag og netop mælken er vigtig i forhold til at holde maven igen - derudover naturligvis også væske, så det er dejligt at hun er glad for at drikke vand af kop :)
Jeg synes derfor også du skal bibeholde de 6 amninger i døgnet og når hun bliver 7 måneder, så kan du begynde at skære amningen inden formiddagsluren væk. I takt med at hun begynder at spise mere og mere skemad, så må I vurdere, hvor sulten hun er i 7 måneders alderen. Nogle børn har det bedst med at bibeholde de 3 måltider skemad og 5 amninger, andre har det bedre med 4 måltider skemad og 4 amninger og her er det så eftermiddagsamningen der erstattes af en grød. Det vil sige at man i 7 måneders alderen kan vælge at have en plan, hvor man ammer tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften eller ammer tidlig morgen, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. I må her prøve at vurdere, hvad der passer jeres datter bedst.
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn have det bedst med at blive ammet 3 gange dagligt - tidlig morgen, aften og sen aften og det vil sige at amningerne i løbet af dagen her helt forsvinder. I denne alder begynder barnet også at spise meget mere familiemad, mad i stykker, brødhapsere osv. og det er vigtigt netop at give plads til og lyst til maden :o)
Med hensyn til grøntsagsmos, så kan man nogle gange gøre det, at man bruger en grød som basis og kommer grøntsager på som topping i starten. Stille og roligt kan man så lade grøntsagerne udgøre mere og mere. Man kan f.eks. bruge en risgrød som basis og i takt med at grøntsagerne udgør mere og mere, så kan risgrøden erstattes med lidt godt kogte rigtige ris. På den måde får man grøntsagerne ind og får også stille og roligt mere og mere bid i maden.
Kartoffelmos med jordbær/hindbær lyder ikke særlig lækkert, men hvis lillepigen vil spise det, så er det fint med mig :o) Ellers tænker jeg at det ofte også hjælper at lave f.eks. rodfrugtsmos (eller købe det færdigt på glas), mange børn kan faktisk rigtig godt lide smagen af rodfrugter. Det kan også hjælpe at fjerne kartoffelmosen, nogle børn bryder sig ikke særlig meget om kartoffelmos, men vil heller sidde med en kartoffelbåd i hånden og gnaske i den. Man kan derfor også forsøge at lave grøntsagsmos med andre grøntsager end kartoffel.
Og så hjælper det ofte også at give mosen lidt smag. Det kan være ved at lave lidt almindelig smørsovs og hælde over, eller I kan lave lidt tomatsovs eller lignende, som hun kan få på grøntsagsmosen - det er faktisk nogle gange lige det pift der skal til, for at få barnet til at spise :o)
Det er fint at vente med lidt kød eller fisk, til hun er kommet lidt mere igang. Når I starter op, så er det meget lidt, der skal i de første gange, det er i begyndelsen bare for at variere og give en lille smule struktur.
Vand er rigtig fint sammen med skemad og når hun tilbydes mellemmåltider som f.eks. frugt. Vand er den bedste tørstslukker og derfor er det rigtig godt, at hun er glad for at drikke vand. Det er fint at give hende lidt vand efter maden, hvis I skønner det fungerer bedst sådan, andre gange må man give det løbende, - lidt mad, drikke vand, lidt mad, drikke vand - her må I gøre, som I skønner det fungerer bedst :o)
Vand er med til at holde maven igang, vand er med til at sikre barnets væskebehov, men barnet lærer naturligvis også at drikke af kop på denne måde. Vand gives som et supplement til mælk og ikke i stedet for, sålænge hun ikke er ældre, men det er vigtigt at lære at drikke vand.
Vand om natten tænker jeg at hun umiddelbart ikke behøver. Hun kan med sit vandindtag om dagen og sine 6 amninger sagtens få sit væskebehov dækket og det kan være uhensigtmæssigt at begynde at lære hende (give hende det behov) at skulle have vand løbende gennem natten. Hvis I følger planen og giver hende vand og bryst som beskrevet, så behøver hun normalt ikke ekstra væske mellem midnat og tidlig morgen.
Nogle børn har fået en vane med at ligge ved mors bryst hele natten igennem og når far så skal tage over og få barnet til at sove uden mor, så kan det være fint at han kan tilbyde barnet lidt vand om natten. Men hos jer, er det ikke nødvendigt hverken at give vand, mme eller mm midt nat :o)
Fortsat held og lykke med hende, håber I hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske