Svar: Mine brystvorter svider og brænder, når jeg har ammet
2. juni 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Pia
Det er normalt at det kan tage 3-4 uger, før brystvorterne er så hærdede at det ikke længere gør ondt. Dit barns tunge er ru som en kattekillings, og da barnet bruger sin tunge til at malke på brystet, er der ikke noget at sige til at huden kan blive tyndslidt, også selvom barnet sutter korrekt.
Du skal selvfølgelig være sikker på at dit barn sutter rigtigt, dvs. ikke har for yderligt fat i brystet. Vær opmærksom på at dit barn gaber højt, når han/hun hæftes på brystet, således at så stor en del af brystet som muligt kommer ind i munden og ikke kun brystvorten. Underlæben skal være krænget ud, så du kan se barnet svøber og barnet sutter med kæben (rokker med ørerne).
Når du er færdig med at amme bør du lade brystet lufttørre, med dit barns spyt og den modermælk du kan få ud på vorten. Hvis din hud er meget sensibel, så kan det for nogle være en god idé ikke at bruge ammeindlæg af papir, da de ofte hænger fast i vorten. Køb istedet ammeindlæg af uld med silkestof, evt. lanolin så de er selvrensende. De er lidt dyrere end andre, men hænger ikke fast i vorten. De fås i forskellige størrelser.
Du kan også købe E vitamin salve. Det virker for nogen. En anden mulighed er også at prøve med ammeskaller. Det er muslinge skaller, som kommer fra bestemte steder i Norge og på Færøerne. De indeholder nogle mineraler, som kan have en helende virkning. Man bærer dem i bh-en. Se i Baby-lex under skaller. Der er et link, hvor du kan få flere oplysninger og bestille.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske