Svar: Spisning - 4 mdr.
27. december 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Elisabeth
I første omgang tænker jeg, at du skal prøve at få indført en lidt mere fast plan for dagen. Det er vigtigt i forhold til at du ikke giver små mængder mælk hele dagen igennem, så din datter vender sig til at slatspise, men så I i stedet får skabt en mere fast rutine, hvor hun vågner, spiser godt og sover igen.
Derudover tænker jeg, at det er meget vigtigt at du er opmærksom på at hendes mave fungerer. Hvis hun har forstoppelse, så vil det naturligt gå ud over hendes indtag af mælk og det er vigtigt at du sørger for at holde hendes mave godt igang. Giv hende derfor laktulose - 1 ml pr kg. fordelt på to doser dagligt. Vejer hun f.eks. 6 kg, så kan hun få 3 ml morgen og 3 ml aften.
Jeg har fornemmelsen af, også ud fra de andre breve du har sendt mig, at din datter altid har været småtspisende. Hun har aldrig været vant til at få særligt store måltider og jeg tænker at hendes krop således har vænnet sig til at spise mindre mængder. Det er sandsynligvis også derfor du i perioder har oplevet vægtstagnering ...
Jeg tænker derfor også, at nu hvor din datter er blevet 4 måneder, så vil det måske være en god idé at du starter med lidt skemad. Det vil fjerne fokus lidt fra bryst og flaske, det vil give hende lidt ekstra næring og det vil samtidig på sigt hjælpe jer til at få lidt mere rytme ind i dagligdagen.
I første omgang vil jeg anbefale dig at starte med lidt grød til frokost, evt. med lidt frugtmos som topping. Du kan lave grød og mos selv eller du kan købe grød som pulver og tilsætte mos fra glas. Start med 4-5 tsk fulde og ikke mere, giv lidt vand af kop.
Når hun begynder at kunne spise ½ dl eller lidt mere, så må du gerne tilbyde hende lidt to gange dagligt. Du må altså gerne give hende ½ dl. frokost og aften fremfor 1 dl. på en gang. Igen for at få fokus lidt væk fra mælk og få skabt lidt struktur i hverdagen samtidig med at du får tilført din datter lidt ekstra næring.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos (dette måltid begynder ikke lige nu, først når skemaden til frokost fungerer), vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Nat: Ammes evt. x 1
Som du kan se er der i denne plan både tilbud om flaske og amning, da jeg ikke er helt klar over hvornår du gør hvad, har jeg forsøgt at indsætte det jeg umiddelbart tænker vil fungerer bedst for jer. Hvis du gør det på en anden måde, er det naturligvis fint. Du skriver at du ofte supplere amning med flaske og sådan må du meget gerne gør, men for at imødekomme dit ønske om at det hele ikke skal gå op i både amning og flaske, så tænker jeg, at det måske vil hjælpe dig at adskille nogle af måltiderne - derfor denne plan.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig god jul og rigtig godt nytår :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske