Brev:
Ballade, når hun skal sove
27. december 2008
Alder:
20 mdr.
Ballade, når hun skal sove
Hej.
Vi håber på et par gode råd. Vi har Sofie fra april 2007. Hun er en dejlig glad pige på 20 mdr. Hun siger og forstår alt, og er super kvik... hvilket er rigtig dejligt. Hun går i dagpleje, og er glad og trives herved.
Problemet vi har, er et vi stort set har haft hele hendes liv. Hun sover ikke meget.
Vi bor tæt op af andre, så hun stoppede tidligt med at sove i barnevogn. Der var simpelthen for meget larm fra naboer.
Så nu sover hun indenfor - også i dagplejen.
Det er et sandt mareridt når hun skal i seng. Hun vil ikke sove. Det er ligemeget om det er kl 20/20.30 eller 21. Vi har forsøgt med "godnat og sov godt metoden" men det virkede langtfra. Hun blev bare mere og mere ulykkelig.
Som det er nu, følger vi de faste putteritualer. Bad, stille hygge og i seng. Hun har en lille bamse-hund som hun altid har sovet med. Værelset er som det plejer og intet er ændret.
Så begynder balladen. Hun vil have vand og så alligevel ikke når man henter og tilbyder hende det. Så snart det er stillet over på puslebordet, så beder hun om det igen osv. Til tider slår hun glasset ud af hånden på os, hvilket resulterer i at det hele bliver sjaskvådt. Så vil hun ha sutten, og når hun så får dem bliver de smidt så langt væk hun kan osv. Hun skriger og vil ikke lægge sig ned. Vi plejer at stå i døren, og der er rimelig med ro (har en storesøster på 8).
Det kan tage op til en time, og vi er bare ved at være helt kørt i sænk over det.
Når hun så endeligt sover, så vågner hun ved en halv 2-2 tiden. Der plejer hun så at komme ind i en weekendseng ved siden af vores seng i soveværelset. Men den vil hun heller ikke sove i mere. Så nu sover hun mellem os resten af natten. Det er også ok, og det går fint med det.
Men det er det "kaos" omkring sengetid der er så træls:-(
Hun har tidligere haft bronchitis x flere, men der er intet pt og heller ikke ørerne er der noget med.
Har du et forslag til hvordan vi får vendt bøtten?
Her i juleferien vil hun heller ikke lægge sig til til middag. Hun virker nu heller ikke specielt træt. Men kan det virkeligt være sandt at så lille en pige kan springe sin middagslur over?
På forhånd tak