Svar: Mad, valg af mælk og behov for fast rytme?
27. december 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
I Danmark adskiller vi os lidt fra andre lande, når man taler om anbefalinger af mælk til børn. I nogle lande anbefaler man f.eks. først komælk fra 1 års alderen og man giver meget mere industrielt produceret mad. I Danmark prioriterer vi at børn meget hurtigt får mad, som tager udgangspunkt i familiens mad, så familien kan spise det samme. Derfor lyder anbefalingen at man godt fra 6 måneders alderen, kan tilbyde barnet en lille smule sødmælk. Det betyder ikke at barnet skal have sødmælk i stedet for modermælk eller modermælkserstatning, men handler om at hvis man f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan hele familien spise samme mos, ligesom barnet også kan få lidt sovs osv. på sin grøntsagsmos.
Det anbefales dog også at børn først efter 9 måneders alderen tilbydes større mængder komælk og at man så vidt muligt bibeholder amning eller giver modermælkserstatning til barnet er 1 år. Det er altså stadig vigtigt at barnet ikke kun får komælk og at mængden af komælk generelt holdes lidt nede.
Hvorvidt man skal lave grød og mos med sødmælk, modermælk eller modermælkserstatning afhænger således af hvad barnet i øvrigt indtager af mælk og hvordan man som forældre mener det er bedst. Hvis man ammer fuldt eller giver modermælkserstatning af flaske, så kan man godt lave grød og mos med sødmælk og fedtstof. Modsat kan man også lave det med modermælkserstatning fordi det energiberiger lidt ekstra og så kun bruge sødmælk i den mad, som barnet deler med forældrene.
Med hensyn til behov for en fast rytme, så lyder det helt fint at I nogle dage spiser frokost forskudt en time før eller senere og at dagene kan variere. Det lyder ikke som om at det er problematisk i forhold til Smilla. Nogle børn har jo brug for meget struktur og faste rammer og der skal ikke særligt store udsving til før de bliver pylrede og hele dagen vælter - andre børn har det slet ikke sådan og følger bare med i familiens hverdag, som den nu engang er ... :o)
Det lyder ikke som om at jeres livsstil er problematisk for Smilla, snarere tværtimod. Det lyder som om at I har det rigtig godt og er lidt priviligerede i forhold til at arbejde hjemmefra og kunne råde fuldstændig over jeres tid. Det er rigtig dejligt og det skal selvfølgelig nydes :o) I må tro på, at hvis det bliver for meget for Smilla, så skal hun nok sige fra - ofte ved at blive grædende og meget pjevset.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig god jul og rigtig godt nytår :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske