Svar: Svær tilvænning til skemad
26. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Nu hvor jeres dreng er 6 måneder gammel, så må I gerne begynde at tilbyde ham lidt mere variation, mad der smager af noget og mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Han skal motiveres til at spise via smag, udseende, dufte, sidde med noget selv osv.
Derudover skal I hjælpe ham med at holde fokus. Når du tilbyder ham mad, så er det vigtigt at du sætter ham i den høje stol og hjælper ham med at holde koncentrationen omkring det at spise. Det at sidde op, sidde med ved bordet og det at I sidder sammen - du sidder foran ham, så han kan spejle sig i dit ansigt er rigtig vigtigt.
Han bruger dig som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver ham mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser du putter i munden/åbner munden, så gør han måske også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" han åbner munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", han åbner munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det ...
Derudover er det rigtig vigtigt at du holder op med at amme hele natten igennem og sørger for at holde mælkeindtaget nede, så der er plads til og lyst til mad om dagen. Selvom mælken fortsat er vigtig for ham, så skal han så vidt muligt ikke ammes mere end 5-6 gange dagligt og midt nat, bør han ernæringsmæssigt ikke ammes mere.
Derudover skal du variere hans tilbud af mad. Du kan med den alder din dreng har nu sagtens begynde med mos af forskellige grøntsager og maden må gerne stille og roligt begynde at tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. Du kan lave mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikelindeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Det er en god idé at bibeholde et af måltiderne i løbet af dagen som noget han kender, så han ikke bombarderes med 2-3 nye ting hver dag, men du skal ikke være bange for at give ham forskellig smag og variere hans tilbud dag for dag. Det er helt okay. Det er også fint nok at han ikke spiser store mængder af gangen, det er bedre at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt i stedet for 1½ dl en gang dagligt til at begynde med. Lige nu handler det om at lære ham at spise i løbet af dagen og på den måde få ham fyldt lidt ekstra op hele dagen igennem.
Hvis du laver kartoffelmos med sødmælk eller bruger lidt sødmælk i sovs osv. så må han også meget gerne få dette, så kan I spise det samme og netop lidt sovs over grøntsagsmosen kan også være med til at give lidt smag.
Derudover er det en god idé at give ham lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Ligesom du også meget gerne må tilbyde ham lidt i hånden at sutte på, som han allerede virker glad for :o) Det er rigtig godt, så er interessen for maden der jo, så er det bare vigtigt at han ikke ammes hele natten, så behovet/sultfornemmelsen også er der :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: En portion havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: En lille portion frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden (appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende) at sutte på.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos af forskellige grøntsager og stille og roligt begyndes med kogt kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes og tilbydes lidt frugt som om formiddagen
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos af alle slags grøntsager, begynde med lidt kogt kød og fisk, lidt sovs osv. med udgangspunkt i det han kan dufte og fornemme I andre spiser. Tilbydes også her lidt brødskorper eller lignende at sidde med i hånden, opbløde med spyt og øve sig lidt mundmotorisk på. Vand af kop.
Ammes eller tilbydes flaske til natten og puttes ca kl. 20
Sen aften 23/24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Skal ikke ammes i dette tidsrum, må i stedet hjælpes med at skifte stilling, far kan tage over da han ikke forbindes med amning osv.
Til alle måltider sættes jeres dreng i den høje stol og hjælpes med at holde fokus som jeg har beskrevet. Det er fint at starte med at tilbyde ham lidt og så derefter spise lidt selv og her give ham lidt i hånden han kan gnaske i. Nogle gange virker det også bedst at give ham lidt i hånden at gnaske i imens du gør grød/mos klar, så er han klar over at han skal spise og er mere parat, når skemaden så er færdig ... Her må du forsøge dig frem.
Så alt er fint, der skal bare skæres ned for amningerne om natten og hjælpes lidt med fokus og koncentration omkring skemad - hvilket sandsynligvis kommer af sig selv, hvis han begynder at få lidt mindre mælk ... :o) Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke, rigtig god jul og rigtig godt nytår :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske