Svar: Hård mave og ekstrem tynd
23. december 2008
Alder:
6 år, 2 mdr.
Hej med dig
Jeg kan forstå på dit brev, at din datter går i skole og jeg vil derfor anbefale dig, at du prøver at kontakte skolelægen og/eller skolesundhedsplejersken. De vil kunne undersøge din datter, veje hende, måle hende og vil kunne tale med jer (og også hende) omkring kost og ernæring og hvad der vil være hensigtsmæssigt for hende at spise og hvorfor.
Du kan også bede egen læge om at få en henvisning til en diætist, som evt. kan lave en madplan for dagen. Naturligvis med udgangspunkt i hvad hun kan lide, men også hvordan I får givet hende især fedt og proteiner nok.
Derudover er det naturligvis vigtigt at finde ud af, hvorfor hun ikke spiser. Om hun er ked af det, har det skidt, føler sig sløj, ikke har tid til at spise sin mad i skolen, ikke kan lide maden, ikke føler sig sulten eller hvad det handler om og så er det også rigtig vigtigt at tale med hende om, hvorfor kroppen har brug for mad og hvordan vi holder os sunde og stærke. Netop derfor er det godt at få en snak med skolesundhedsplejerske og/eller skolelæge, som jo også vil kunne følge op - lave samtaler med din datter, holde lidt øje med hendes vægt osv. En gang imellem hente hende op på kontoret, hører hvordan hun har det, hvordan det går osv. Hvad I nu finder ud af, hvad der er behov for hos jer.
Det vil være rigtig godt hvis du kunne få din datter til at være med til at lave mad. Nogle gange giver det lidt mere appetit at være med til madlavningen, ligesom der også nogle gange glider lidt smagsprøver ned undervejs i takt med at man får skåret grøntsagerne i stykker, får stegt lidt af kødet til kødsovs eller hvad det nu er. Lad hende være med til at skære ud, blande og mixe.
Hold igen med sodavand, slik, kager, søde yoghurter osv. Det skal hun ikke have og heller ikke cherios med masser af sukker. Alt det sukker hæver hendes blodsukker unødigt og giver hende en mæthedsfølelse hun ikke behøver. Det lyder som om at I generelt måske skulle lægge jeres vaner lidt om hjemme hos jer - ingen søde madvarer, ingen søde drikkevarer, ingen slik, kager eller andet - heller ikke til mor og far! Hvis det ikke er i hjemmet, så kan man heller ikke få det.
I stedet skal der så være sunde og stadig lækre alternativer. Det kan f.eks. være frisk frugt, eller det kan være en smoothie eller milkshake du laver med blender. Så når hun beder om slik, så tilbyder du noget andet "det har vi ikke, men du må gerne tage et stykke frugt".
Lav en gang imellem et frugtfad, hvor der er forskellige muligheder, fuldstændig ligesom en slikskål, hvor man også tager lidt fra og putter i munden ....
Mange har den holdning og indstilling at de meget tynde børn de skal bare have masser af usundt - jo mere flødeskum, slik og kager jo bedre - "de kan jo tåle det!" og sådan bliver hun sikkert ofte mødt, hvis ikke af jer, så af bedsteforældre. Men det går altså ikke, det er uhensigtsmæssigt, fordi hun netop mister appetitten og ikke kan spise ordentlig mad, som er meget vigtig for hende.
Læs bøger om at holde kroppen sund og stærk. Læs f.eks. serien "Få det bedre" fra Maaholms forlag, der handler om netop kroppen og det at spise og holde sig sund. Der er bogen "sund mad", "brug din krop", "ren og sund", "pas på dig selv" som henvender sig til netop din datters alder.
Læs dem højt og snak med hende om hvorfor I nu skal lave nye vaner - det er jo ikke kun hende der har brug for at holde sig sund og stærk - det har hele familien, det skal altså være et familieprojekt.
Tal også med hendes klasselærer om hvorvidt det er noget de drøfter i skolen, i mange skoler har man faktisk sundhed på som emne allerede i børnehaveklassen.
Mit forslag til en dagsplan til en 6 årig pige ser således ud:
Morgen: En skål havregryn med en lille smule sukker eller en portion havrefras uden sukker eller en havregrød. Et glas mælk eller juice.
Formiddag: En banan eller andet frugt som 10'er mad i skolen, evt. en bolle med smør og ost, hvis hun har brug for lidt ekstra som mellemmåltid fordi indtaget om morgenen er begrænset. Vand kan drikkes af kop i skolen.
Frokost: Rugbrød med forskelligt kød og fiskepålæg. Men det kan også sagtens være en grovbolle med salat, kylling, æg, bacon, tun eller lignende. Hvis hun ikke er til rugbrød, må hun meget gerne få en grovbolle med i stedet. Det kan også være lidt pastasalat med lidt kød og grøntsager. Et kyllingelår kan gnaves, peberfrugt, agurkestænger, gulerodsstænger osv. kan gnaves. En skolemælk - hun må gerne få letmælk da hun er meget slank og I lige nu skal have vægten lidt op
Eftermiddag: Hvad de nu tilbyder på fritidshjemmet, gerne grovbrød, pastasalat, bagte kartofler, tykmælk - forhåbentlig laver de god eftermiddagsmad og prioriterer det! Her kan hun også spise rester fra sin madpakke, hvis hun har det.
Aften: Det samme som I andre spiser, prøv at lave børnevenlige retter - pasta, pizza, madpandekager, farsbrød, boller i karry, lasagne, fiskefiletter, fiskefrikadeller, laks osv. Mælk af kop.
Hvis du går ind på hjemmesiden madklassen.dk, som er lavet af fødevarestyrelsen, så finder du gode råd om kost til børn og forslag til hvordan en dag kan sammensættes fornuftigt. Her kan du se hvor meget energi der er i forskellige madvarer og du kan teste din datters indtag af frugt og grønt, fedt og sukker ...
Jeg er helt enig med dig i at I skal arbejde på hendes spisevaner og indtag af fødevarer og ikke give hende husk eller lignende. Det er rigtig mad hun har behov for, for at holde maven igang. Hun skal naturligvis selv motiveres til at ændre på tingene og da du allerede føler I er kørt lidt fast, så er det jeg tænker at en ude fra vil kunne give et skub i den rigtige retning - håber derfor I får yderligere hjælp fra skolesundhedsplejersken eller måske fra en diætist :o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske